Facebook YouTube Instagram

Komunikace nepříznivých a závažných zpráv

12. listopadu 2019

Proces sdělování závažných zpráv je důležitou komunikační kompetencí a dovedností každého profesionála

Sdělení závažné zprávy o nepříznivém zdravotním stavu a jeho vývoji, stejně jako například úmrtí nebo předání jakékoliv neočekávané zprávy, je velmi náročným procesem jak pro předávající, tak pro přijímající. V kontextu pomáhajících profesí a poradenství je vhodné vědět, které z kroků byly v procesu sdělování uplatněny, abychom zasažené osoby více nestresovali opakujícími se dotazy a upřesněním toho „co – komu – kdy – jak“ bylo sděleno.

V oblasti speciální pedagogiky jde například o situace nepřiznání nároku na kompenzační, rehabilitační a jinou pomůcku, o situaci, kdy nedojde k plánované operaci, přiznání příspěvku, zamítnutí žádosti různého typu apod. Velkou výzvu představuje rovněž komunikace s pozůstalými (náhlá smrt – neanticipovaná ztráta, očekávané úmrtí – anticipovaná ztráta), v situaci náhlého zhoršení stavu anebo v kontextu perinatální ztráty anebo smrti dítěte.

Ztráta - Ilustrační foto /Shutterstock.com/

I v našich podmínkách se již můžeme častěji setkávat se zkratkou BBN, která vymezuje „breaking bad news“. Jde o jakákoliv sdělení, která nepříznivě a závažně ovlivňují anebo ovlivní jedincův pohled na jeho budoucnost. BBN nastává v souvislosti s jakýmikoliv diagnózami a stavy, které negativně ovlivňují vnímání budoucnosti osob a zanechávají dlouhodobý dopad do emoční roviny pacienta, rodiny a zúčastněných stran. BBN v našich podmínkách aplikujeme především do kontextu medicíny a zdravotnictví (závažné informace vycházející z nálezů prenatální diagnostiky či genetického testování, dále se jedná o proces diagnostikování závažných onemocnění nebo stavů, progresi onemocnění po vyčerpání dostupných terapeutických možností apod.). Všeobecně však do oblasti BBN spadá široký záběr stavů, podmínek a situací – jde o vážné dopravní nehody a zranění, sebevraždy anebo náhlou smrt. Je důležité znát, že mechanismus sdělování nepříznivé (závažné) zprávy není přímo závislý na závažnosti stavu (onemocnění), proto je BBN spojováno s tématy krizové intervence, krizové pomoci a první psychosociální pomoci.

Modely procesu sdělování nepříznivých zpráv

V oblasti BBN se postupně ustálily zdokonalující se postupy, jakési modely, s pomocí kterých je proces sdělování v praxi realizován. Východiska spatřujeme v práci s onkologicky nemocnými, ve které je také nejvíce propracována. Jaká bude výsledná kvalita procesu sdělování nepříznivých zpráv, záleží na mnoha faktorech (stres, úzkost, způsob uvažování a možnost akceptovat dané téma, spokojenost s dosavadní péčí apod.). Mezi běžné reakce na sdělenou informaci zpravidla patří pocity šoku, vyděšenost, strach, přijetí situace/zprávy, pocity smutku, ale také například nepřítomnost pocitů znepokojení a obav.

Model SPIKES

Během uplynulých dvaceti let vytvořily lékařské komunity doporučení ke zlepšení komunikačních dovedností profesionálů1, čímž vznikl model SPIKES (v současné době modifikovaný jako P-SPIKES1). Vymezuje šest na sebe navazujících kroků s cílem vytvořit prostředí pro proces sdělování s minimem stresu a zátěžových prvků nejen pro příjemce zprávy (pacienti, pečující, rodina, blízcí příbuzní apod.), ale i pro sdělující. Zkratka SPIKES vymezuje počáteční písmena jednotlivých kroků a stručně je můžeme popsat takto1,2,3:

Ilustrační foto /Shutterstock.com/

S (Setting) je úvodní částí a zahrnuje přípravu podmínek pro zahájení procesu sdělování nepříznivých zpráv. Hlavními požadavky jsou volba klidného, soukromého a nerušeného prostoru pro podporu osobám a možnost sdílení náročných zpráv. Nejlepší je vypnout (nebo aspoň ztišit) všechny telefony, pagery a jiná zařízení a soustředit pozornost „tady a teď“ a čas pouze na příjemce zprávy. Je-li to přáním osoby, je vhodné do procesu přizvat také rodinné příslušníky či jiné osoby. Je vhodné sedět, a to bez zbytečných bariér (např. stůl, skříňka, lůžko apod.), a přestože bývá u sdělujících přítomna úzkost, doporučuje se nedávat ji neverbální komunikací příliš najevo. Nutné je respektovat možné obavy příjemců zprávy.

P (Perception) zahrnuje vnímání osoby odborníkem. Obsahuje počáteční zjišťování toho, co vše již o onemocnění, stavu či situaci příjemce ví (jaká absolvoval předchozí vyšetření a s jakými výsledky, závěry, kdo s ním již komunikoval a proč apod.). V této fázi se lze setkat se třemi možnými situacemi:
(1) schůzka a její obsah jsou naprosto neočekávané (zúčastnění absolutně netuší, co se děje a proč);
(2) zúčastnění mohou před sdělením zprávy situaci a její vážnost popírat, zlehčovat; (3) zúčastnění již sdělení nepříznivé zprávy očekávají.

I (Invitation/Information) pracuje s vyjádřeními osoby – osoba je vtažena do procesu a může mít také již aktivní roli. Doporučováno je: (a) ptát se osoby, rodinných příslušníků a blízkých osob zcela přímo – jaké informace pro ně(j) mohou být přínosné, pomáhající; (b) preferovat jazyk, ve kterém příjemce nejlépe rozumí informacím (pozor na odbornou terminologii, formu předávání informací apod.); (c) respektovat to, že někteří lidé budou „chtít vědět vše“ do detailu a žádat doplňující informace, a současně budou ti, pro které situace bude velmi nepříjemná, ohrožující, a budou z ní chtít co nejrychleji uniknout.

K (Knowledge) stojí na přenosu informací od odborníka směrem k příjemci. Je doporučováno:
(a) poskytnout čas a „osobu na sdělení připravit“ (např. „Bohužel, mám pro vás špatné zprávy“ nebo „Omlouvám se, ale musím vám sdělit něco velmi závažného“); (b) použít jednoduchou, jasnou a srozumitelnou řeč (a priori neočekávejme, že nám bude osoba opravdu rozumět); (c) ujistit se, že osoba a blízcí mají dostatečný prostor pro „vstřebání“ předané informace, a současně prostor pro možné dotazy a otázky.

E (Emotions/Empathy) zahrnuje složku empatie, což předpokládá emoce, jednání, chování, reflexe, reakce a prožitky. Je doporučováno: (a) respektovat reakce osoby a vhodně na ně reagovat; (b) používat podporu v podobě např. „Sám/sama bych si přál/a, aby zprávy byly lepší“ anebo „Toto je očividně neskutečně těžká situace“, čímž osobě projevujeme empatii a určitou sounáležitost.

S (Strategy/Summary) je posledním bodem, který ověřuje, zdali příjemce porozuměl důležitým anebo klíčovým částem rozhovoru. Součástí je uzavření setkání, včetně prostoru pro vyjádření se všech zúčastněných. Je doporučováno: (a) nezapomenout na přípravu plánu péče/podpory pro osobu a její rodinu, případně pečující; (b) uzavírat proces a celé setkání reflektivními otázkami jako např. „Dává vám tohle smysl“, nebo „Rozumíte tomu, co nyní bude následovat?“, nebo „Máte dostatek informací k tomu, abyste se mohli sami rozhodnout?

Přestože model SPIKES je východiskovým, nejstarším a nejčastěji uplatňovaným modelem, můžeme se v kontextu zahraniční praxe setkat také s jinými, například PEWTER (speciálně sestaven pro potřeby neodkladné péče, pohotovosti, řešení náhlých krizových situací – zprávy o úmrtí, násilné činy, střelba ve školách, přírodní katastrofy nebo teroristické útoky), NURSE a dalšími.

V zahraničí je uplatňována také škála Breaking bad news Assessment Schedule (BAS), která je metodou posuzující to, jak dobře profesionálové sdělují nepříznivé, špatné a závažné zprávy. Jedná se o nástroj sestávající z 23 položek, které jsou kategorizovány do pěti oblastí: příprava prostředí; sdělení závažné zprávy; po sdělení vzešlé obavy; informování; další okolnosti.

Ztráta - Ilustrační foto /Shutterstock/Studie potvrzují, že přání a potřeby osob a rodin by měly být respektovány v plném rozsahu. Je velmi důležité průběžně zjišťovat edukační potřeby, aby informace, rady a doporučení „přicházely ve vhodné chvíli, vhodným způsobem a ve vhodném množství“. Je správné nesoustředit se pouze „na diagnózu“, ale také na dopad do běžného fungování osoby a její rodiny. Pracovník by měl po každé z fází modelu vytvářet prostor pro otázky a podpořit tak vzájemné porozumění. Rovněž, vzhledem k tomu, že pouze jediné setkání nemusí být dostatečné a uspokojivé, se doporučuje pokračovat dalšími sezeními – vysoké procento osob se po sdělení nepříznivých zpráv cítí neschopnými jakýchkoliv dalších rozhodování a pamatují si pouze střípky informací.

PDA postup

Na základě analýzy výše uvedených modelů můžeme vymezit tři témata, která se společně objevují v doporučených postupech a protokolech, vytvářejících PDA postup5:

(1) Preparation – „přípravu“, která je vymezená klíčovým slovem „kdy?“. Zahrnuje přípravu sdělující osoby, osoby přijímací zprávu a blízkých osob a přípravu prostředí.

(2) Delivering – „sdělení“, které je vymezeno klíčovým slovem „co?“.

(3) Arrangement – „plán, naplánování“, vymezené klíčovým slovem „jak?“. Zahrnuje plán dalších setkání, nabídku dalších informací (brožury, podpůrné materiály, kontakty, adresáře). Současně také reagujeme na položené otázky, a pokud to jde, zapojujeme do procesu rozhodování o terapii, intervencích a dalších postupech samotnou osobu, případně rodinu.

Ztráta - Ilustrační foto /Shtterstock.com/

Napříč modely lze tedy identifikovat šest zastřešujících oblastí1,2,4: (1) přípravu na setkání; (2) přípravu prostředí; (3) znalosti, vnímání a očekávání osoby a rodiny; (4) jasnou a přímou komunikaci; (5) emocionální aspekty; (6) shrnutí. Žádným výzkumem nebylo potvrzeno, že obdržení nepříznivé zprávy vždy způsobí psychickou újmu anebo poškození. Přestože sdělení závažné zprávy má zpravidla a priori očekávaný negativní náboj (smutek, šok), mohou například někteří rodiče tuto zprávu vnímat „pozitivně“ – jde o prostor pro plánování, ukotvení v situaci („víme, na čem konečně jsme“), „rozlousknutí“ situace, čekacích lhůt a získání finálního verdiktu, ať už je jakýkoliv, respektive jakkoliv nepříznivý.

Proces sdělování závažných zpráv je důležitou komunikační kompetencí a dovedností každého profesionála. Mnoho klientů očekává, že každý profesionál výše uvedenými schopnostmi disponuje automaticky. Přínosy dobře provedeného procesu sdělování nepříznivé zprávy nemusí být spatřovány pouze na straně příjemce, ale také u týmu pracujícího s osobou a rodinou. Díky tomu je klient součástí procesu péče a podpory na základě jeho potřeb a požadavků, které určují plánování následných intervencí. Sdělování nepříznivých zpráv je stále nejnáročnější formou klinické komunikace, na kterou by měli být odborníci standardně odborně a současně velmi lidsky připravováni.

Příspěvek je dedikován projektu GF_PdF_2019_0007.

Literatura  

 [1] Buckman, R. A. (2005). Breaking Bad News: The SPIKES strategy. Community Oncology (2), 138–142.

 [2] Buckman, R. (1992). How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals. Baltimore: Johns Hopkins Press.

[3] Seifart, C., Hofmann, M., Bär, T., Riera Knorrenschild, J., Seifart, U., Rief, W. (2014). Breaking bad news – what patients want and what they get: evaluating the SPIKES protocol in Germany. Annals of Oncology (25), 707–711.

 [4 Hafidz, M. I. A., Zainudin, L. D. (2016). Breaking Bad News: An essential skill for doctors. Medical Journal of Malaysia (71), 26–27.

 [5] Ahmady, A. E. et al. (2014). A Suitable Model for Breaking Bad News: Review of Recommendations. JMED Research (2014), 1–15.

 

Mgr. et Mgr. Jan Chrastina, Ph.D., je odborným asistentem Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Vystudoval obor učitelství sociálních a zdravotních předmětů pro SOŠ  a obor speciálně pedagogická andragogika na Pedagogické fakultě UP. Doktorát získal na Fakultě zdravotnických věd UP. Věnuje se problematice dlouhodobých onemocnění, somatopedii, infaustních stavů, umírání a doprovázení, sexualitě a kvalitativní výzkumné metodologii. V posledních letech je autorem dvou ojedinělých knih: Sexualita a intimita v závěru života a Případová studie – metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu.

Jan Chrastina

 

 

 

 

 

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.