Stephen Emmer vydal album Mt. Mundane ve spolupráci s dalšími hudebníky
10 nejoblíbenějších článků v roce 2023
11. ledna 2024Ohlédnutí za minulým rokem na portálu idetskysluch.cz
Respektující výchova, etapy psychického vývoje dítěte, zkušenosti rodičů pečujících o syny s kombinovaným postižením a autismem… a mnohé další. Se začátkem nového roku mohou přicházet nové cíle, energie i stres z tlaku, co vše máme a nemáme během tohoto období zvládat. Za redakci Idetskysluch.cz bychom vám chtěli popřát hodně sil, klidu a také laskavosti k sobě samým. Nabízíme společné ohlédnutí za minulým rokem s výběrem článků, které si vás loni na portále získaly nejvíce.
Každý váš komentář, lajk, zpráva nebo sdílení článků z portálu na našem Facebooku a Instagramu je pro nás cennou zpětnou vazbou, které si velmi vážíme. Děkujeme vám za podporu každého jednoho z vás. Už teď se můžete těšit na další články, které pro vás v tomto roce připravujeme.
Proč trestání ve výchově nefunguje? A jak vlastně netrestat? Co je to „laskavá manipulace" a jaké jsou nástrahy bezhraniční výchovy?
Přední česká psycholožka, autorka a lektorka Jana Nováčková s námi sdílela svůj pohled na výchovu, která je respektující jak vůči dětem, tak vůči rodičům. Dotkly jsme se také toho, co bývá zapotřebí v rodině, kde má dítě oproti ostatním rodinným členům nějakou odlišnost.
Dětská psycholožka Lenka Šulová nabízí shrnutí pěti klíčových vývojových etap dítěte podle klasických přístupů. Prvním je období peri a postnatální, novorozenecké a kojenecké, druhým je období batolecí, následuje období předškolního věku, potom období mladšího školního věku, a posledním je dospívání. Každé období má své typické charakteristiky a vývojové úkoly. V přehledu zjistíte, čeho si u dítěte v daném období všímat a co je v každé etapě důležité.
Sdílení zkušeností rodičů dětí s kombinovaným postižením a autismem může být důležitým zdrojem informací a opory pro další pečující. Vychovávat dvě děti s handicapem, to si žádá nejen hodně energie, ale také odbornou pomoc. Odborník by ovšem měl být nejen vzdělaným specialistou, ale rovněž komunikativním průvodcem rodiče v těžké situaci. Že takto nastavená spolupráce může dobře fungovat, nám svěřila paní Michaela Auska Svátová, maminka 3letého Vítka a 14letého Jakuba.
Pedagožka Andrea Hudáková představuje vývoj v ČR: „Do roku 1991 v podstatě všechny děti se sluchovým postižením navštěvovaly školy specializované na vzdělávání žáků se sluchovým postižením, od roku 1991 začalo stále více těchto dětí navštěvovat školy hlavního vzdělávacího proudu.” Dnes může dítě se sluchovým postižením navštěvovat takovou školu, kterou pro něj jako nejvhodnější vybrali rodiče. O jaké typy škol se nyní nejčastěji jedná, zjistíte v článku.
„To, že jsem v něčem jiná než mí vrstevníci, jsem zjistila poměrně pozdě. Zásluhu na tom měli mí skvělí rodiče, sourozenci a další příbuzní, učitelky... i kamarádi." Těmito slovy začíná článek Romany Procházkové, naší kolegyně a vedoucí služeb CDS Tamtam v Pardubicích. Vypráví o dětství, dospívání i o jiných radostech a strastech svého života mimo jiné jakožto uživatelky sluchadel a kochleárního implantátu.
Nejdřív ho obtěžující sluchové vjemy hrozně trápily, pak si ale začal všímat jejich hudebních prvků. Dalším krokem byl zápis do not. Tento originální způsob vyrovnávání se s tinnitem zachránil peruánskému muzikantovi život a otevřel mu nové obzory. Přečtěte si příběh jeho vlastními slovy a poslechněte si, jaké typy hudebního tinnitu slyší.
Jaký rozdíl vidí ředitel švédské mateřské a základní školy pro děti se sluchovým postižením mezi integrací a inkluzí? V čem může být Švédsko pro další země inspirací a na čem je naopak ještě potřeba zapracovat?
Jste vy nebo vaše děti vodomilové? Znáte pojem „plavecké ucho” nebo „surfařské ucho”?
Zjistěte, jak chránit uši při plavání, surfování a dalších vodních aktivitách, nejen v létě, ale po celý rok. Mezi nejdůležitějšími tipy nechybí kontrola ušního mazu, ušní kondicionér, vysoušeč uší, špunty na plavání a nepoužívání ušních vatových tyčinek.
„Neslyšící jsou lékaři, právníci nebo dokonce hasiči. Nemalou roli v tom hraje osvěta. V tomto je Česká republika v porovnání se západními zeměmi pozadu,” říká student medicíny David Buzla. Sám o sobě říká, že se nachází uprostřed mezi pojmy „neslyšící” a „nedoslýchavý”.
Víte, co to je BGCE? Jedná se o anglickou zkratku slov bad group communication event - událost špatné komunikace, kterou nezřídka zažívají neslyšící lidé ve slyšícím kolektivu. Oblíbená publicistka Gael Hannan vám představí, o co se jedná i jak se stav po této události s trochou nadsázky podobá kocovině. A v neposlední řadě nechybí tipy, jak podobné situace lépe zvládat.
Bonus navíc: neslyšící rebelky
Připomeňte si články o čtveřici neslyšících žen z historie i současnosti, které bychom rozhodně měli znát!
-
Laura Bridgman - první hluchoslepá osoba, která získala vzdělání, sama vyučovala a ve své době byla druhou nejslavnější ženou na světě.
-
Ashley Fiolek - motokrosová závodnice a kaskadérka, jejíž heslo zní: „Nikdy neposlouchám lidi, kteří mi říkají to nejde”.
-
Tiffany Storrs- aktivistka v oblasti zdraví sluchu a inkluze. Uživatelka kochleárního implantátu, která si nebere servítky: „Prosím vás, neříkejte mi, jak jsem statečná, že jakožto neslyšícící žiju svůj život…”
-
Mobi Urbanová - česká tanečnice, která se mezinárodně proslavila a založila vlastní taneční školu.
Napsala: Lucie Brandtlová, publicistka Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.