Facebook YouTube Instagram

Desatero při rozvoji komunikačních dovedností

30. března 2018

Dětská duše je velmi citlivá a vnímavá vůči našim pocitům. Při jakémkoliv osvojování si nových dovedností je nezbytné mít z činnosti dobrý pocit, společně se radovat, objevovat, poznávat a divit se všemu, co nás obklopuje.

Uvádím pár doporučení, na které je dobré při rozvoji komunikačních schopností u dítěte pamatovat. Jen rodič zná své dítě nejlépe, tráví s ním nejvíce času, a tudíž jen on musí vědět, jak s těmito doporučeními naložit, která si osvojit a kterými se řídit. Zde je pár tipů:

  • Připoutejte pozornost dítěte: poklepáním na rameno, navázáním zrakového kontaktu, oslovením nebo pohlazením.
  • Věnujte pozornost tomu, čemu věnuje pozornost dítě: začněte komunikaci tím, co dítě dělá, na co se dívá, s čím si hraje, co jí, co slyší…
  • Trpte samomluvou: komentujte stále dokola to, co se děje kolem, rozvíjejte věty, obměňujte je, vysvětlujte souvislosti, nečekejte, až se vás dítě samo zeptá.
  • Ověřte si, zda vám dítě rozumí: Nestačí zeptat se: „Rozumíš tomu, co jsem řekl/a?“ Pokývat hlavou umím i bez předchozího porozumění, koneckonců ve škole to dělal kdekdo. Je nutné zeptat se: „Co jsem ti teď řekl/a? Co se teď bude dít? Kam půjdeme?“
  • Chvalte, chvalte a chvalte: pozitivní zpětná vazba je výrazným hnacím motorem vpřed. Přesolenou polévku jsem už někdy jedla, ale přechválené dítě jsem ještě nikdy neviděla. Spíše naopak – dětí, které jsou málo chválené, jsem bohužel potkala celou řadu.
  • Radost ze společně strávených chvil: nenuťte se do tréninku komunikačních schopností, když nemáte náladu, není vám dobře. Dítě to vycítí. Vynahradíte si to, až vám bude lépe.
  • Navazujte, rozvíjejte: pokud dítě stojí u okna a komentuje, že vidí auto, zopakujte po něm: „Ano, je tam auto, ty jsi šikovný/á, ty tam vidíš auto.“ A rozvíjejte dál např.: „To auto jelo rychle, bylo červené a podívej, teď jede další, tohle je zase velké. To je velké auto. A má velká kola. Asi jede pomáhat stavět nějaký dům…“ Pokuste se využít každé iniciativy dítěte a ujistěte ho v tom, že jej vnímáte, přijímáte informace od něj a dále je rozvíjejte. Rozšiřujete tím jeho slovní zásobu.
  • Hrajte si při každé příležitosti: každá událost všedního dne je impulzem pro rozvíjení komunikace, vycházejte z aktuálního dění kolem, využijte své kreativity, věřte ve svoje schopnosti dítě rozvíjet, nebojte se experimentovat.
  • Dejte si na čas: je dobré poskytnout dítěti dostatek času k vyjádření. Toto doporučení platí spíše pro „zrychlené“ a výkonově orientované rodiče, kteří dítě bombardují otázkami: „Co je to? Jak dělá koza? Jak dělá slepice?“ Pokud dítě pár vteřin neodpovídá, nemusí to znamenat, že nezná odpověď, může jen přemýšlet nad tím, jak se to řekne. V duchu si tedy napočítejte do deseti a čekejte trpělivě na reakci. Možná vás překvapí.
  • Ticho léčí: pokuste se odstranit veškeré rušivé elementy, které by mohly zhoršovat soustředění a porozumění. Vypnutá televize, rádio, mixér, zavřené okno do ulice, to vše nám pomůže lépe se na sebe soustředit. Věnujte dítěti to nejcennější, co máte: svoji stoprocentní pozornost.

 

Připravila: Mgr. Alžběta Kryštofová, klinická logopedka

 

 Mgr. Alžběta Kryštofová

je klinická logopedka. S Centrem pro dětský sluch Tamtam spolupracuje přes deset let. Věnuje se individuální logopedické péči přímo v centru i poradenství rodičům a hodnocení řečového vývoje dětí v terénní poradenské službě. Vede besedy s rodiči na pobytových akcích pro rodiny s dětmi se sluchovým postižením, které Tamtam pořádá.

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.