Facebook YouTube Instagram

Systém poskytování odborných poradenských služeb

27. listopadu 2015

Jaké jsou možnosti poskytování odborných poradenských služeb pro rodiny dětí s kombinovaným postižením (jedno postižení z nich je sluchové).

Sociální služby a odborné poradenství pro rodiny s dětmi s kombinovaným postižením mohou využívat všichni, kteří o ně projeví zájem. Problémem nebývá ani tak absence dostatečného množství, typu služeb nebo jejich dostupnost, ale spíše získání základních informací o jejich existenci. V ideálním případě tyto informace předává rodičům pediatr.

Služby se poskytují bezprostředně po zjištění postižení u dítěte (od narození). Jejich využití je kontinuální po celé období vzdělávání dítěte. Služby se přirozeně vyvíjejí s věkem a vývojem dítěte a je kdykoli možné je ukončit, změnit nebo průběžně začít využívat – podle zájmu rodiny a potřeb dítěte.

Možnosti řešení souběžné péče u dětí s kombinovaným postižením:

1.Pracoviště rané péče může požádat poradce z jiného střediska o účast na tzv. komplexním posuzování dítěte. Jedná se o jednorázové týmové poradenství na pracovišti za přítomnosti rodiny dítěte. Vyžádáno může být jak rodinou, tak odborným poradcem.

2.Pracovník, který dojíždí do rodiny dítěte s kombinovaným postižením, může kolegu z jiného pracoviště požádat o doprovod na konzultaci do rodiny. Tato konzultace může být iniciována rodinou, pokud jí žádá poradce, musí rodina s tímto postupem souhlasit.

3.Vzhledem k závažnosti obou postižení a dalším okolnostem je vhodné, aby do rodiny dojížděli poradci obou středisek. Poradci musí tento postup domluvit s rodinou. Vzhledem k tomu, že raná péče je služba komplexní, zůstává jedno středisko jako kmenové a služby druhého střediska jsou specifikovány jen na poskytování terapií a postupů, které přesahují služby kmenového pracoviště. Většinou pak konzultace poskytují střídavě poradci z jednoho a druhého pracoviště.

4.Pokud se domluví poradce s rodinou a vývoj dítěte to umožní, je možné předat služby z jednoho poskytovatele na druhého.

Školní věk dítěte

Služby všech poskytovatelů rané péče jsou limitovány dosaženým školním věkem dítěte. Před dosažením této doby je nutné s rodiči začít dojednávat, do jakého vzdělávacího zařízení dítě bude zařazeno a jaké další související služby by rodiče rádi dostávali. I zde vše velmi záleží na konkrétních okolnostech, na rozsahu a typu postižení dítěte, na postoji rodiny, i na místě bydliště.

Pro děti s kombinovaným sluchovým a duálním smyslovým postižením existuje pouze jedno speciálně pedagogické centrum, a to v Berouně, jeho působnost je celostátní pro děti s duálním postižením, pro ostatní je ohraničena zřizujícím krajem. Pokud má dítě duální postižení sluchu a zraku, doporučujeme docházku do Speciální školy pro sluchově postižené v Olomouci, která má s těmito dětmi velké zkušenosti a připravené podmínky.

Také Centrum pro dětský sluch Tamtam o.p.s. se snaží vyjít vstříc zvyšujícímu zájmu o své poradenské služby, a proto v tomto roce zřídila speciálně pedagogickou, psychologickou a logopedickou poradnu pro děti do 15 let.

V každém případě je žádoucí, aby i nadále s dítětem pracoval nebo ho vedl odborník, zabývající se problematikou postižení sluchu. Bez tohoto předpokladu bude školní úspěšnost dítěte zbytečně ohrožena a celková situace dítěte i rodiny ztížena.


Připravilala: Martina Péčová 

(autorka článku je vedoucí Střediska rané péče CDSTamtam  v Praze)

 

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.