Evropský průkaz osob s postižením se má do 4 let stát realitou
Systém poskytování odborných poradenských služeb
27. listopadu 2015Jaké jsou možnosti poskytování odborných poradenských služeb pro rodiny dětí s kombinovaným postižením (jedno postižení z nich je sluchové).
Sociální služby a odborné poradenství pro rodiny s dětmi s kombinovaným postižením mohou využívat všichni, kteří o ně projeví zájem. Problémem nebývá ani tak absence dostatečného množství, typu služeb nebo jejich dostupnost, ale spíše získání základních informací o jejich existenci. V ideálním případě tyto informace předává rodičům pediatr.
Služby se poskytují bezprostředně po zjištění postižení u dítěte (od narození). Jejich využití je kontinuální po celé období vzdělávání dítěte. Služby se přirozeně vyvíjejí s věkem a vývojem dítěte a je kdykoli možné je ukončit, změnit nebo průběžně začít využívat – podle zájmu rodiny a potřeb dítěte.
Možnosti řešení souběžné péče u dětí s kombinovaným postižením:
1.Pracoviště rané péče může požádat poradce z jiného střediska o účast na tzv. komplexním posuzování dítěte. Jedná se o jednorázové týmové poradenství na pracovišti za přítomnosti rodiny dítěte. Vyžádáno může být jak rodinou, tak odborným poradcem.
2.Pracovník, který dojíždí do rodiny dítěte s kombinovaným postižením, může kolegu z jiného pracoviště požádat o doprovod na konzultaci do rodiny. Tato konzultace může být iniciována rodinou, pokud jí žádá poradce, musí rodina s tímto postupem souhlasit.
3.Vzhledem k závažnosti obou postižení a dalším okolnostem je vhodné, aby do rodiny dojížděli poradci obou středisek. Poradci musí tento postup domluvit s rodinou. Vzhledem k tomu, že raná péče je služba komplexní, zůstává jedno středisko jako kmenové a služby druhého střediska jsou specifikovány jen na poskytování terapií a postupů, které přesahují služby kmenového pracoviště. Většinou pak konzultace poskytují střídavě poradci z jednoho a druhého pracoviště.
4.Pokud se domluví poradce s rodinou a vývoj dítěte to umožní, je možné předat služby z jednoho poskytovatele na druhého.
Školní věk dítěte
Služby všech poskytovatelů rané péče jsou limitovány dosaženým školním věkem dítěte. Před dosažením této doby je nutné s rodiči začít dojednávat, do jakého vzdělávacího zařízení dítě bude zařazeno a jaké další související služby by rodiče rádi dostávali. I zde vše velmi záleží na konkrétních okolnostech, na rozsahu a typu postižení dítěte, na postoji rodiny, i na místě bydliště.
Pro děti s kombinovaným sluchovým a duálním smyslovým postižením existuje pouze jedno speciálně pedagogické centrum, a to v Berouně, jeho působnost je celostátní pro děti s duálním postižením, pro ostatní je ohraničena zřizujícím krajem. Pokud má dítě duální postižení sluchu a zraku, doporučujeme docházku do Speciální školy pro sluchově postižené v Olomouci, která má s těmito dětmi velké zkušenosti a připravené podmínky.
Také Centrum pro dětský sluch Tamtam o.p.s. se snaží vyjít vstříc zvyšujícímu zájmu o své poradenské služby, a proto v tomto roce zřídila speciálně pedagogickou, psychologickou a logopedickou poradnu pro děti do 15 let.
V každém případě je žádoucí, aby i nadále s dítětem pracoval nebo ho vedl odborník, zabývající se problematikou postižení sluchu. Bez tohoto předpokladu bude školní úspěšnost dítěte zbytečně ohrožena a celková situace dítěte i rodiny ztížena.
Připravilala: Martina Péčová
(autorka článku je vedoucí Střediska rané péče CDSTamtam v Praze)