Nejen o cestě ke vzdělání si povídáme s fyzioterapeutkou Bárou Zacho
Dětský sluch
24. srpna 2015Až 95% dětí se sluchovým postižením se narodí v prostředí, kde se nikdy dříve sluchové postižení nevyskytlo a kdy ani průběh těhotenství nebo porodu nenaznačovali nějaké obtíže.
Zrádnost sluchového postižení spočívá především v tom, že není na první pohled viditelné a přitom, je-li zanedbáno, snižuje u dítěte schopnost navazovat sociální kontakty a získávat informace o svém okolí, limituje se rozvoj osobnosti dítěte, jakož i schopnost mluvené komunikace a učení. Ztráta sluchu by měla být diagnostikována do konce prvního roku života, nejpozději do období fyziologického nástupu řeči. Z toho je patrné, že čas zde hraje významnou roli.
Pokud není sluch dítěte vyšetřen a diagnostikován z jakéhokoli důvodu již v samotném období po narození, dochází ke značnému riziku dlouhodobého poškození vývoje dítěte, které nedostane adekvátní péči, což má negativní dopad nejen na dítě, ale i jeho rodinu. Z tohoto problému vychází a reaguje na něj, projekt „Včasnou diagnostikou sluchového postižení k plnohodnotnému životu dítěte a jeho rodiny“, jehož celkovým cílem je vytvoření uceleného systému eliminujícího špatnou nebo opožděnou diagnostiku dítěte se sluchovým nebo kombinovaným postižením, který umožní dítěti i jeho rodině včasné zapojení do navazujícího komplexu specializované odborné péče.
Autor: redakce idetskysluch.cz
Foto: archiv idetskysluch.cz