Evropský průkaz osob s postižením se má do 4 let stát realitou
Změny ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami od 1. září 2016
9. dubna 2016Orientační rozdělení žáků se SP do stupňů podpory a příklad podpůrných opatření
V novele školského zákona č. 82/2015 Sb. se objevily, mimo jiné, změny a aktualizace § 16 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Novela § 16 bude účinná od 1. září 2016 spolu s prováděcí vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Úvodem
Dítě, žák, student se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen žáci se SVP) je osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.
Nově tedy žáci nebudou děleni na žáky se zdravotním postižením (mentálním, tělesným, sluchovým, zrakovým, s vadami řeči, souběžným postižením více vadami, autismem a vývojovými poruchami učení nebo chování), zdravotním znevýhodněním (se zdravotním oslabením, dlouhodobou nemocí nebo lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání) a sociálním znevýhodněním (děti z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožené sociálně patologickými jevy, děti s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou nebo azylanti).
Podpůrná opatření jsou nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka a studenta. Žáci se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření (dále jen PO) školou a školským zařízením.
Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti.
Žákům, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, je zajištěno vzdělávání v komunikačním systému neslyšících a hluchoslepých osob, který odpovídá jejich potřebám. Žákům, kteří jsou vzděláváni v českém znakovém jazyce, poskytne škola souběžně vzdělávání v psaném českém jazyce. Při výuce českého jazyka (dále jen ČJ) se použijí metody používané při výuce ČJ jako jazyka cizího. Výstupy z naukových předmětů jsou u těchto žáků stanoveny v českém znakovém jazyce (ČZJ) a v psané češtině. Pokud žák komunikuje českým znakovým jazykem a je vzděláván ve škole, kde ČZJ není komunikačním systémem většiny, poskytne mu škola vzdělávání s využitím tlumočníka ČZJ. Upřednostňuje-li žák při komunikaci mluvený český jazyk s oporou v psaném textu, poskytne mu škola vzdělávání s využitím přepisovatele pro neslyšící
Orientační rozdělení žáků se sluchovým postižením do stupňů podpory a příklad náležejících podpůrných opatření
- stupeň
- žáci s oslabením sluchového vnímání v důsledku opakovaných zánětů středouší a horních cest dýchacích, se zvětšenou nosní mandlí a jinými onemocněními, která se dají léčit a vyléčit (u těchto žáků může docházet dočasně ke zhoršení sluchového vnímání ve ztížených poslechových podmínkách, hůře vnímají šepot),
- žáci s jednostrannou hluchotou, kteří mají obtíže v určování směru zvuku (v prvním stupni podpory budou za předpokladu, že jejich vada neovlivní významným způsobem osvojování komunikativních kompetencí ani výsledky vzdělávání).
Podpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání.
Metody výuky | Žák pracuje společně se třídou. Metody výuky podporují kvalitu poznávacích procesů (myšlení, paměti, pozornosti). Rozvíjejí vnímání, práci s textem, zapamatování. Důraz na individualizaci výuky (respektování pracovních specifik žáka, doplňující výklad, multisenzorický přístup, stanovení odlišných časových limitů pro plnění úkolů). Větší struktura vyučovací hodiny, logická organizace učiva, motivace k učení. Častější kontrola a poskytování zpětné vazby. |
Úprava obsahu a výstupů vzdělávání | Výstupy vzdělávání se neupravují. |
Organizace výuky | Změna zasedacího pořádku, nabídka volnočasových aktivit a mimoškolního vzdělávání. |
Hodnocení | Různé formy hodnocení (klasifikace, slovní hodnocení, systém odměn). Podpora sebehodnocení. |
Intervence školy | Pro žáky v prvním stupni podpory vypracuje škola plán pedagogické podpory, který obsahuje popis obtíží a SVP žáka, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsob vyhodnocování plánu (vzor plánu pedagogické podpory je uveden v příloze č. 3 vyhlášky č. 27/2016). |
Pomůcky | Běžné učebnice a učební pomůcky. |
Normovaná finanční náročnost | PO 1. stupně nemají normovanou finanční náročnost. To znamená, že na jejich vzdělávání škola nemůže žádat navýšení finančních prostředků. |
PO 1. stupně poskytuje škola a nepotřebuje k němu doporučení školského poradenského zařízení.
Pokud škola vyhodnotí, že PO 1. stupně nepostačují, doporučí zákonným zástupcům (či zletilému žákovi) využití pomoci školského poradenského zařízení, které posoudí vzdělávací potřeby žáka.
Aby mohla škola zajistit podporu žáka ve 2. - 5. stupni, potřebuje doporučení školského poradenského zařízení. V případě žáků se sluchovým postižením jde zpravidla o speciálně pedagogická centra (dále jen SPC). Adresář SPC je uveden na www.apspc.cz. SPC na žádost zákonného zástupce (příp. zletilého žáka) posoudí speciální vzdělávací potřeby a navrhne stupeň podpory. Zákonný zástupce (příp. zletilý žák) obdrží zprávu a doporučení obsahující podpůrná opatření. Zákonný zástupce, zletilý žák i škola mohou v případě nesouhlasu s doporučením SPC požádat právnickou osobu pověřenou MŠMT o revizi doporučení.
Nová vyhláška klade více důraz na spolupráci mezi SPC, rodinou a školou. Vyhláška vymezuje součinnost rodiny, SPC a školy při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb, nastavování PO a jejich aplikaci ve vzdělávání.
- stupeň
- žáci s chronickými středoušními záněty, tinitem, Meniérovou nemocí, degenerativním či cévním onemocněním ovlivňujícím sluch,
- žáci s lehkou nedoslýchavostí, u nichž nejsou indikována sluchadla, žáci se středně těžkou, výjimečně i těžkou nedoslýchavostí, jejichž vada je dobře kompenzována sluchadly, nebo i žáci s kochleárním implantátem,
- sluchové vnímání je u žáků ve 2. stupni omezeno ve zhoršených poslechových podmínkách, snadno přeslechnou a zamění zvukově podobná slova, mají obtíže v diferenciaci párových hlásek, mívají menší slovní zásobu a případně vadu výslovnosti v důsledku sluchového postižení.
Problémy žáka ve vzdělávání lze charakterizovat jako mírné. Podpůrná opatření druhého stupně představují využití speciálních učebnic, speciálních nebo kompenzačních pomůcek, úpravu pedagogické práce.
Metody výuky | Spolu s metodami výuky z prvního stupně dále metody výuky ve druhém stupni pomáhají překonávat nepřipravenost na školu, zahrnují intervenci na podporu oslabených nebo nefunkčních dovedností, podporují připravenost na praktické dovednosti. Průběžně kontrolujeme porozumění a ihned poskytujeme vysvětlení při neporozumění. | ||
Úprava obsahu a výstupů vzdělávání | Např. posílení výuky českého jazyka jako jazyka cizího. Úprava obsahu vzdělávání v dílčích oblastech, které žák vzhledem ke svým SVP nemůže zvládnout (např. vyloučení z poslechových cvičení v cizím jazyce, při poslechových cvičeních poskytnutí textu). Zásady správné komunikace se žáky se SP. Respektování výslovnosti a potíží související s oslabeným sluchovým vnímáním. Úprava očekávaných výstupů vzdělávání se nepředpokládá. | ||
Organizace výuky | Frontální výuka, respektování individuálního pracovního tempa žáka, posazení žáka ke spolužákovi, který je ochoten mu pomáhat tak, že ukáže žákovi se SP, které cvičení se právě dělá, kde skončili spolužáci se čtením, zopakuje instrukci učitele, v případě potřeby dá opsat diktované učivo. | ||
Individuální vzdělávací plán (IVP) | Navrhuje ho školské poradenské zařízení a zpracovává ho škola. Obsah IVP je stanoven vyhláškou č. 27/2016. Vzor IVP je uveden v příloze č. 2 tétovyhlášky. | ||
Hodnocení | Nastavují se taková kritéria hodnocení, která žákovi umožní dosahovat osobního pokroku. Cílem je pozitivní motivace ke vzdělávání. Klasifikační stupeň, slovní hodnocení aj. | ||
Intervence | Zajištění předmětu speciálně pedagogické péče pedagogickým pracovníkem školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálním pedagogem. Intervence v oblasti logopedických obtíží, řečové výchovy, specifických poruch učení, rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, nácvik sociální komunikace. Ve výkladu volíme jednoduché pokyny, ověřujeme jejich pochopení, tolerujeme chyby vzniklé neporozuměním, poskytujeme individuální dopomoc. | ||
Přijímaní ke vzdělávání a ukončování vzdělávání | Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou PO 2. stupně, respektuje funkční důsledky SVP, jeho onemocnění nebo zdravotní postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. | ||
Prodloužení délky vzdělávání | Možnost rozložení studia 1 ročníku na období dvou let. | ||
Pomůcky | Speciální učebnice pro žáky se SP (nakladatelství Fortuna, Septima, výukové programy), speciální a kompenzační pomůcky (sluchátka, tablet). | ||
Normovaná finanční náročnost | Kompenzační pomůcky | Úprava prostředí – odhlučnění místnosti (koberce, závěsy) | 5000 Kč |
Vhodné osvětlení (žaluzie, světlo) | 5000 Kč | ||
Speciální učebnice a pomůcky | Názorné didaktické pomůcky | 3000 Kč | |
Pomůcky usnadňující tvoření a rozvíjení řeči | 4000 Kč | ||
Softwarové vybavení | Výukový program pro rozvoj sluchového vnímání | 5000 Kč | |
IT vybavení | Tablet | 8000 Kč | |
| Úprava obsahu vzdělávání, intervence | Výpočet podrobně viz vyhláška č. 27/2016 Sb. |
3.stupeň
- žáci se středně těžkou nedoslýchavostí, kteří mají výrazně zhoršené sluchové vnímání,
- žáci s těžší vadou sluchu a žáci s kochleárním implantátem, jejichž vada je částečně kompenzována,
- žáci se souběžným dalším postižením, kdy jsou obě lehká nebo jedno je lehké a druhé středně těžké,
- sluchové vnímání u žáků ve 3. stupni je narušeno, dochází k častým přeslechům, žáci mají většinou omezenou slovní zásobu v českém jazyce, typická je dlouhodobě napravovaná nesprávná, setřelá výslovnost, v řeči se vyskytují dysgramatismy, narušeno je čtení s porozuměním, objevují se obtíže při výuce cizích jazyků a v naukových předmětech.
Charakter SVP vyžaduje znatelné úpravy v metodách práce, v organizaci a průběhu vzdělávání, v hodnocení žáka. Žák je vzděláván dle IVP, možná je podpora asistenta pedagoga dle potřeby.
Metody výuky | Cílená cvičení na posilování sluchového vnímání. Využití adekvátních vizuálních pomůcek, část hodiny může žák pracovat individuálně s asistentem pedagoga, při diktování nechodíme po třídě, sledujeme, zda je žák schopen si zapisovat, diktáty je možné nahradit doplňovacími cvičeními, stěžejní pojmy píšeme na tabuli. Individuální opakování učiva v době, kdy ostatní žáci pracují samostatně. Zvýšený dohled na porozumění. Práce na PC. Kooperativní formy učení podporující spolupráci mezi žáky. | ||
Úprava obsahu a výstupů vzdělávání | Modifikace obsahu učiva – úprava podávaných informací v závislosti na možnostech příjmu těchto informací ze strany žáka. Respektujeme nedostatečně osvojené jazykové kompetence v českém jazyce, omezený příjem informací, chudší písemný projev. Výstupy vzdělávání se mohou v tomto stupni upravovat pouze pro žáky s lehkým mentálním postižením podle RVP ZV. | ||
Organizace výuky | Úpravy pracovního prostředí a pracovního místa, využívání speciálních učebnic, speciálních a kompenzačních pomůcek, úpravy organizace na podporu lepší koncentrace. Zajištění používání kompenzační pomůcky po celou dobu výuky (vyjma výuky, při které je zvýšené riziko poškození pomůcky). | ||
Individuální vzdělávací plán (IVP) | Navrhuje ho školské poradenské zařízení a zpracovává ho škola. Obsah IVP je stanoven vyhláškou č. 27/2016. Vzor IVP je uveden v příloze č. 2 tétovyhlášky. | ||
Personální podpora | Využívání asistenta pedagoga, dalších pedagogických pracovníků (školního psychologa, školního speciálního pedagoga). | ||
Hodnocení | Nastavují se taková kritéria hodnocení, která žákovi umožní dosahovat osobního pokroku. Cílem je pozitivní motivace ke vzdělávání. Klasifikační stupeň, slovní hodnocení aj. | ||
Intervence | Zajištění předmětu speciálně pedagogické péče pedagogickým pracovníkem školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálním pedagogem. Rozvoj sluchového vnímání, odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci, logopedická péče, ČZJ. Pozornost může být věnována prozodickým faktorům řeči a jejich správnému užití. Reedukační skupiny. Individuální nebo skupinová práce pedagoga, která slouží ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy. | ||
Přijímaní ke vzdělávání a ukončování vzdělávání | Škola upraví zkušební dokumentaci přijímacího řízení. Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou PO 3. stupně, respektuje funkční důsledky SVP, jeho onemocnění nebo zdravotní postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. Přítomnost asistenta, tlumočníka ŠPZ, přepisovatele pro neslyšící. Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky. | ||
Prodloužení délky vzdělávání | Možnost rozložení studia 1 ročníku na období dvou let. | ||
Pomůcky | Speciální učebnice pro žáky se SP (nakladatelství Fortuna, Septima, výukové programy), speciální a kompenzační pomůcky. | ||
Normovaná finanční náročnost | Kompenzační pomůcky | Úprava místnosti – totožné s druhým stupněm |
|
Pomůcky pro rozvoj řeči | 2000 Kč | ||
Speciální učebnice a pomůcky | Speciální učebnice, učební texty, materiály pro rozvoj jazykových kompetencí v českém jazyce | 3500 Kč | |
Didaktické materiály pro rozvoj sluchového vnímání | 1000 Kč | ||
Speciální učebnice pro žáky se sluchovým postižením | 1500 Kč | ||
Softwarové vybavení | CD učebnice pro výuku českého znakového jazyka | 2000 Kč | |
Software – podpora učebnic formou ČZJ | 3000 Kč | ||
IT vybavení | - | - | |
| Úprava obsahu a výstupů vzdělávání, intervence, služby asistenta pedagoga, podpora školním psychologem nebo speciálním pedagogem. | Výpočet podrobně viz vyhláška č. 27/2016 Sb. |
4. stupeň
- žáci s těžkou vadou sluchu,
- žáci se souběžným dalším postižením, z nichž jsou obě středně těžká nebo jedno postižení je těžké a druhé středně těžké,
- žáci mají výrazné obtíže ve sluchovém vnímání, obvykle řeč slyší, ale nerozumí jí, pro podporu rozumění řeči využívají odezírání, patří sem i žáci, kteří komunikují českým znakovým jazykem, slovní zásoba je výrazně omezená, v řeči se vyskytují četné dysgramatismy, výslovnost je spíše nesrozumitelná, žáci mohou mít potíže v sociálních interakcích, objevuje se komunikační bariéra ve slyšícím prostředí.
Charakter SVP vyžaduje významné úpravy v metodách a v organizaci vzdělávání, úpravy v obsahu vzdělávání, dále možnost úprav výstupů. Využívání tlumočníka ČZJ, přepisovatele pro neslyšící.
Metody výuky | Žák může část dne v MŠ pracovat s asistentem pedagoga. Speciální cvičení na rozvoj sluchového vnímání, komunikace. Velké množství názorných materiálů. Rozvoj komunikace ve znakovém jazyce. Výuka v ČZJ. Stanovení rozsahu učiva pro plánované zkoušení. Otázky zadávány písemnou formou. Zápisky dělá asistent pedagoga nebo jsou žákovi poskytovány v elektronické podobě. Dopomoc daktylem. Vysvětlování neznámých pojmů, vedení slovníčku pojmů. Uzpůsobení pracovních listů. Strukturalizace výuky. Aktivní učení (to, co vidí, si mohou hned vyzkoušet). | ||
Úprava obsahu a výstupů vzdělávání | SP ovlivňuje výuky ČJ natolik, že je nutné používat speciální metody práce. Český jazyk se vyučuje jako jazyk cizí. Možné uvolnění z výuky druhého cizího jazyka a hudební výchovy. Výstupy z naukových předmětů jsou u těchto žáků stanoveny v českém znakovém jazyce (ČZJ) a v psané češtině. Cílem je připravit žáka na život, podpora samostatnosti. Učivo obohaceno o informace o kultuře Neslyšících. | ||
Organizace výuky | Individuální práce s dalším pedagogickým pracovníkem ve třídě nebo mimo třídu v klidné místnosti. Jasná struktura vyučovací hodiny. Možnost stanovení odlišné délky vyučovací hodiny. Navýšení hodinové dotace. Úpravy pracovního prostředí a pracovního místa, využívání speciálních učebnic, speciálních a kompenzačních pomůcek. | ||
Individuální vzdělávací plán (IVP) | Navrhuje ho školské poradenské zařízení a zpracovává ho škola. Obsah IVP je stanoven vyhláškou č. 27/2016. Vzor IVP je uveden v příloze č. 2 tétovyhlášky. | ||
Personální podpora | Využívání asistenta pedagoga, dalších pedagogických pracovníků (školního psychologa, školního speciálního pedagoga), tlumočníka ČZJ, přepisovatele pro neslyšící, osobního asistenta. | ||
Hodnocení | Nastavují se taková kritéria hodnocení, která žákovi umožní dosahovat osobního pokroku. Cílem je pozitivní motivace ke vzdělávání. Klasifikační stupeň, slovní hodnocení aj. | ||
Intervence | Zajištění předmětu speciálně pedagogické péče pedagogickým pracovníkem školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálním pedagogem. Rozvoj ČZJ, rozvoj komunikačních schopností a praktických činností. Rozvoj zbytků sluchu, odezírání, rozumění mluvené a psané řeči a její produkce, rozvoj sociálních kompetencí. Zvyšování informovanosti žáka o pravidlech a zákonitostech okolního světa. Zlepšování čtenářských dovedností. | ||
Přijímaní ke vzdělávání a ukončování vzdělávání | Škola upraví zkušební dokumentaci přijímacího řízení. Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou PO 4. stupně, respektuje funkční důsledky SVP, jeho onemocnění nebo zdravotní postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. Přítomnost asistenta, tlumočníka ŠPZ, přepisovatele pro neslyšící. Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky. | ||
Prodloužení délky vzdělávání | Základní vzdělávání ve školách s upraveným vzdělávacím programem může trvat 10 ročníků. | ||
Pomůcky | Speciální učebnice pro žáky se SP (nakladatelství Fortuna, Septima, výukové programy), speciální a kompenzační pomůcky. FM systém, indukční smyčka. | ||
Normovaná finanční náročnost | Kompenzační pomůcky | Pomůcky pro podporu dalších komunikačních systémů | 1000 Kč |
Speciální učebnice a pomůcky | Viz předchozí stupně |
| |
Softwarové vybavení | Multimediální učebnice s podporou ČZJ | 9000 Kč | |
SW a HW pro automatický přepis mluvené řeči v reálném čase | 12000 Kč | ||
IT vybavení | Tablet | 8000 Kč | |
| Úprava prostředí a pracovního místa, úprava obsahu a výstupů vzdělávání, intervence, služby asistenta pedagoga, tlumočníka ČZJ, přepisovatele pro neslyšící, podpora školním psychologem nebo speciálním pedagogem. Zajištění používání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, zajištění využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. | Výpočet podrobně viz vyhláška č. 27/2016 Sb. |
5. stupeň
- žáci s potřebou nejvyšší míry podpůrných opatření,
- žáci s těžkou vadou sluchu, s praktickou oboustrannou hluchotou nebo hluchotou, žáci se souběžným těžkým postižením,
- žáci komunikují prostřednictvím ČZJ nebo jiného systému alternativní a augmentativní komunikace.
Charakter SVP vyžaduje nejvyšší míru přizpůsobení organizace, průběhu a obsahu vzdělávání. 5. stupeň je určen žákům s nejtěžšími stupni zdravotního postižení, zpravidla souběžným postižením více vadami. Výuka je zpravidla realizována speciálními pedagogy.
Metody výuky | Výuka může probíhat ve třídě i mimo třídu, respektuje limity žáků. Individuální práce s asistentem pedagoga. Komunikace probíhá prostřednictvím ČZJ či jiných systémů alternativní a augmentativní komunikace. Možnost prodloužení časových limitů na práci. Strukturalizace výuky. Aktivní učení (to, co vidí, si mohou hned vyzkoušet). Žák používá jiné učebnice. | ||
Úprava obsahu a výstupů vzdělávání | ČZJ je vyučován jako první jazyk. Český jazyk je vyučován jako cizí jazyk, což představuje vyloučení z poslechu, eliminaci učiva z oblasti literatury, ústní zkouška vedená např. formou chatu. Obsah učiva může být modifikován a také redukován. Učivo obohaceno o informace o kultuře Neslyšících. | ||
Organizace výuky | Respektujeme potíže v porozumění i při použití specifické komunikace. Možnost uvolnění z výuky cizího jazyka. Na SŠ lze uvolnit žáka z předmětů, které nemají vliv na výstupy zásadní pro studovaný obor. Rozvolnění učiva dle IVP. Zkrácení vyučovací jednotky. | ||
Individuální vzdělávací plán (IVP) | Navrhuje ho školské poradenské zařízení a zpracovává ho škola. Obsah IVP je stanoven vyhláškou č. 27/2016. Vzor IVP je uveden v příloze č. 2 tétovyhlášky. | ||
Personální podpora | Asistent pedagoga, tlumočník ČZJ, přepisovatel pro neslyšící, další pedagogický pracovník, školní speciální pedagog, osobní asistent. | ||
Hodnocení | Nastavují se taková kritéria hodnocení, která žákovi umožní dosahovat osobního pokroku. Cílem je pozitivní motivace ke vzdělávání. Klasifikační stupeň, slovní hodnocení aj. | ||
Intervence | Zaměřena na nápravy, které vyplývají z charakteru zdravotních a jiných obtíží. Možno nabídnout rehabilitaci, bazální stimulaci, snoezelen, canisterapii, hipoterapii, ergoterapii. Rozvoj komunikace v ČZJ, podpora komunikace fotografiemi, piktogramy, reálnými předměty. Zvyšování samostatnosti a sebeobsluhy. | ||
Přijímaní ke vzdělávání a ukončování vzdělávání | Škola upraví zkušební dokumentaci přijímacího řízení. Ředitel školy uzpůsobí průběh přijímacího řízení pro žáky s potřebou PO 5. stupně, respektuje funkční důsledky SVP, jeho onemocnění nebo zdravotní postižení, které mohou ovlivnit průběh přijímacího řízení. Přítomnost asistenta, tlumočníka ŠPZ, přepisovatele pro neslyšící. Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky. | ||
Prodloužení délky vzdělávání | Základní vzdělávání ve školách s upraveným vzdělávacím programem může trvat 10 ročníků. Některé maturitní obory jsou pětileté. | ||
Pomůcky | FM systém, indukční smyčka, speciální učebnice, pomůcky pro AAK. | ||
Normovaná finanční náročnost | Kompenzační pomůcky | Pomůcky pro alternativní komunikaci | 3000 Kč |
Spotřební materiál na výrobu pomůcek pro AAK | 2000 Kč | ||
Speciální učebnicea pomůcky | viz předchozí stupně |
| |
Softwarové vybavení | Komunikační program pro alternativní komunikaci | 20 000 Kč | |
| Úprava prostředí a pracovního místa, služby asistenta pedagoga, tlumočníka ČZJ, přepisovatele pro neslyšící, podpora školním psychologem nebo speciálním pedagogem. Zajištění používání komunikačníchsystémů neslyšících a hluchoslepých osob, zajištění využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. | Výpočet podrobně viz vyhláška č. 27/2016 Sb. |
„Speciální“ školy budou i nadále zřizovány podle druhu znevýhodnění. V našem případě mateřské, základní a střední školy pro žáky se sluchovým postižením. Děti, žáci a studenti se sluchovým postižením se budou moci vzdělávat v těchto školách (třídách, odděleních, studijních skupinách) na základě doporučení ŠPZ. Vyhláška č. 27/2016 Sb. však uvádí, že se vzdělávání žáků se sluchovým postižením přednostně uskuteční v běžné škole (platí obdobně i pro ostatní druhy zdravotního postižení).
Informace byly převzaty:
Školský zákon č. 82/2015 Sb. Sbírka zákonů Česká republika.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Sbírka zákonů Česká republika.
Katalog podpůrných opatření pro žáky s podporou ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Barvíková, J. a kol. 2015.
Připravila: Monika Kunhartová
Foto: Shutterstock