Facebook YouTube Instagram

S Čumáčkem a Ušandou

9. května 2018

Skupinový program pro děti a rodiče na týdenním pobytu pro rodiny s dětmi se sluchovým postižením Centra pro dětský sluch Tamtam.

Je po snídani a v hotelu panuje rušno. Za prosklenými dveřmi herny začíná úklid hraček. Na zemi jsou v kruhu položeny polštářky. Zaznívá zvuk ladící se kytary. Na stolečku jsou připraveni Čumáček a Ušanda. Do herny se pomalu začínají scházet účastníci první dnešní skupinové terapie. Co je čeká a na co se můžou těšit?

Skupinové terapie jsou jednou z nabízených aktivit na pobytové akci Centra pro dětský sluch Tamtam. Jsou určené všem zájemcům a probíhají každý den od ranních hodin. A proč se vlastně na „skupinovkách“, jak je všichni na pobytu nazývají, setkáváme?

Co je cílem?

Cílem skupinových terapií je především užít si čas společně strávený na programu. Tím „společně“ zde myslíme děti s rodiči, sourozenci, popř. babičkami, tetami, ale také společně s dalšími dětmi a medvědy Ušandou a Čumáčkem. Skupinové terapie umožňují něco si vyzkoušet a naučit se, potrénovat různé dovednosti, popřípadě získat inspiraci, jak lze s dětmi pracovat prostřednictvím hry i doma.

Kdo je Čumáček a Ušanda?

Celým týdnem při skupinových terapiích provázejí medvědi Čumáček a Ušanda. Nejsou to medvědi ledajací, ale medvědi znakovací. V podstatě jde o terapeutickou hračku, pomocí níž se snažíme dětem přiblížit a zatraktivnit znakový jazyk. Medvěd má místo rukou dva rukávy, do kterých se provleče ruka, a osoba tak skrz medvěda může znakovat.


Kdo se skupin účastní?

Setkáváme se tedy s dětmi s různým stupněm sluchového postižení, s různou kompenzační pomůckou a v různém věku. V každé skupině je celkem 6 až 8 dětí. Spolu s dětmi přicházejí maminky, tatínkové, sourozenci, někdy i babička, takže nás bývá dohromady 15 až 18 osob, což je pro skupinový program ideální.

Rituál a zaměření

Každá skupinová terapie má v daném dni určité zaměření. Na úvod se společně pozdravíme a přivítáme se básničkou, kterou postupem týdne pilujeme a opakujeme. Stejnou básničku používáme také na konci každé skupinové terapie při rozloučení. Vytváříme si rituál, který nás každodenně provází a rámuje tak každou společnou lekci. 

Vše má svůj význam

Každý den programu je koncipován tak, abychom se něco nového naučili a zkusili. Je zde prostor pro cvičení oromotoriky, jemné motoriky, různá sluchová cvičení, zpíváme, hrajeme si se zvuky, vše spojujeme s motorickými cvičeními a zapojujeme všechny smysly. Navzájem střídáme aktivní a odpočinkové činnosti a aktivity na zklidnění. Snažíme se, aby byli zapojeni všichni, využíváme dospělých, kteří pracují se svými dětmi. Ušanda a Čumáček jsou pouze učiteli a průvodci. To, jak si každou lekci užijí děti s rodiči, záleží především na nich. Snažíme se zároveň respektovat tempo každého z přítomných a programy jsou uzpůsobeny věku dítěte. Náplň terapie je koncipována tak, že Ušanda s Čumáčkem používají mluvenou řeč doprovázenou znaky znakového jazyka a děti se učí především nápodobou a prostřednictvím hry. Každý den je na programu skupinové terapie něco nového. V rámci skupin, které přicházejí po sobě, se obsah programu nemění, pouze se upravuje na míru dětem daného věku.

Hrajeme si… s čím?

První setkání jsou zaměřená na seznamování. Pomocí her a písniček se snažíme, aby si děti uvědomily, s kým se budou celý týden setkávat. Při programech používáme nejrůznější pomůcky od padáku, tunelů, balónů, přes hudební nástroje, obrázky, modely zvířátek až po nejrůznější hračky.

I hudba u nás má své místo

V průběhu týdne se seznamujeme s různými zvuky a nenásilnou formou trénujeme sluch pomocí různých sluchových cvičení. Učíme také rodiče, jak mohou být v přibližování zvuků svým dětem kreativní, čeho si všímat, co pozorovat a na co se zaměřovat. Ač se mnohým zdá, že děti se sluchovým postižením nezajímají hudební nástroje a hudba či zpívání, opak je pravdou. Každodenním pomocníkem Ušandy a Čumáčka je kytara, kterou mají děti ve velké oblibě. Ti, kteří ještě nemohou její zvuky vnímat, si je mohou osahat. Pravidelně zařazujeme i další hudební nástroje, pracujeme s burácivým hlukem i naprostým tichem. Pouštíme si písničky, na které tančíme. Dochází zde ke spojování vnímání zvuků a melodií s pohybem.

Komunikace

Další oblastí, na kterou se zaměřujeme, je rozvoj komunikace. Je to široké téma a my začínáme od počátků. Snažíme se naučit rodiče, jak využít zrakový kontakt pro komunikaci s dítětem. To děláme formou různých cvičení, básniček a společných aktivit dětí s rodiči. Trénujeme mimiku a nápodobu, využíváme pomůcky k upoutání pozornosti (šátky, zrcadla, zvýraznění obličeje – brýle, klaunské nosy, …). Důležitou součástí je také využití znaků znakového jazyka jako podpory mluvené řeči u všech dětí, se kterými se na skupinových terapiích potkáváme. Rodiče na konci týdne odcházejí se zásobníkem znaků z každé lekce. Děti také mnohé znaky pochytí a na konci pobytového týdne často pozorujeme, že některé děti využívají znaky znakového jazyka ke komunikaci více než předtím.


Pohyb

Zásadní při skupinových terapiích je to, že využíváme sociálního kontaktu dětí s vrstevníky a skupinové dynamiky. Vymýšlíme motorické aktivity a hry na rozvoj hrubé motoriky, vestibulárního (rovnovážného) systému a propriocepce (uvědomění si vlastního těla). Při těchto hrách se zapojují všechny děti hromadně. Kdo zpočátku nemá odvahu, nevadí, může se dívat a časem se připojit. Toto pravidlo platí při všech aktivitách na skupinových terapiích. Při pohybových hrách používáme různé pomůcky – polokoule, balóny, míčky, šátky, … Největší a nejlákavější pomůckou je barevný padák. Jde s ním tančit, zpívat, běhat do rytmu, válet se. Padák může být domečkem, podložkou, houpačkou, rozbouřeným mořem i dekou k odpočinku. S padákem trénujeme pohyb i odvahu. Vždyť kdo kdy chodil po rozbouřeném moři, a víte, jak je to těžké? Anebo už jste si někdy z padáku postavili domeček? My ano a vešli se do něj všichni, děti i rodiče.

Tvoříme

V závěru celého týdne, který je protkaný skupinovými terapiemi, dochází i na společné tvoření a výrobu vzpomínky na prožitý týden na pobytu. Tradičně vyrábíme trička s logem Tamtamu, tlapou Ušandy či Čumáčka a dalšími vlastními výtvory. Fantazii se v tento den meze nekladou. Na konci se s dětmi a jejich rodiči rozloučíme básničkou se znaky znakového jazyka, kterou již všichni umějí. Popřejeme si pěkný den, poděkujeme všem za to, že za námi chodili a že jsme si to s nimi užili, a medvědi Ušanda s Čumáčkem tak svou týdenní misi při skupinových terapiích končí.

 

Připravila: Alena Fabíková

Autorka je vedoucí poradce Rané péče pro Moravu a Slezsko CDS Tamtam

Foto: archiv Centra pro dětský sluch Tamtam

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.