Facebook YouTube Instagram

Dobré věci, které zrodila pandemie

4. června 2021

Jak klienti Tamtamu hodnotí naše služby v „době covidové“

Zpětná vazba od našich klientů je pro nás důležitá. Vždycky. O to více, když do naší společné práce zařadíme nový prvek. Ten, který přinesl loňský a letošní rok, byl zcela zásadní a od základů změnil náš dosud zaběhnutý řád. Poprvé jsme s dětmi a jejich rodiči pracovali jen a jen prostřednictvím počítačů a tabletů. 

Proto jsme požádali naše klienty, aby nám v krátkém dotazníku zodpověděli několik otázek. Týkaly se právě novinky v našich konzultacích během mimořádných opatření – komunikace online. Z odpovědí vyplynuly zajímavé závěry – očekávané i překvapivé.  

Online i v běžném režimu

Asi tím nejzajímavějším zjištěním pro nás bylo, že našim klientům online komunikace zas tak moc nevadí. Všichni si uvědomujeme, že práce prostřednictvím počítače či tabletu není ideální, rozhodně nenahradí osobní kontakt. Zvláště obtížná je pro rodiče těch nejmenších dětí, které „obrazovka“ nezajímá, případně u ní nevydrží dlouhou dobu.

Infografika - CDS Tamtam

Na druhou stranu má tento druh komunikace i své výhody. Tou nejčastější, kterou naši respondenti zmiňovali, byla komunikace z pohodlí domova (76 % dotazovaných), snadná dostupnost (56 %) a operativnost (40 %). Linka „dotaz/problém – konzultace“ se zrychlila, poradkyně mohly reagovat obratem.

Infografika - CDS Tamtam

To je možná ten největší důvod, proč by polovina dotázaných (49 %) i v době běžného režimu spolupráce volila kombinaci obou způsobů komunikace – osobní návštěvy i videokonzultace. Druhá polovina chce rozhodně zůstat jen u osobního kontaktu (48 %). Jen tři procenta ze všech by zůstala natrvalo pouze u online komunikace.

Vadí – nevadí

Teď už víme, co našim klientům na online komunikaci vyhovuje. Ale zajímalo nás pochopitelně i to, co se jim na ní nelíbí, co jim vadí. Výsledky této části dotazníku nás zase tak moc nepřekvapily.

Absence osobního kontaktu – to byla nejčastěji zaškrtnutá možnost (88 %). Dětem chyběly poradkyně rané péče i kolektiv, který mají v sociálně aktivizačních službách (SAS). Tak jsme to vnímali i my. Práce s dětmi je vždy lepší a efektivnější v rámci osobních setkání, o to více, potýkají-li se s nějakým sluchovým postižením. Však právě také špatná srozumitelnost, šumy, hrčení a další zvuky, případně „trhání“ obrazu při přenosu byly dalšími velkými mínusy videokonzultací (12 %). Technika si zkrátka někdy dělá, co chce. Zvláště, když je v jednu chvíli „na datech“ většina republiky.

Infografika - CDS Tamtam

Informace jsou základ

Velmi potěšující byly pro nás výsledky k otázce užitečnosti informací, které jsme přinášeli na našich webových stránkách či na sociálních sítích. Drtivá většina respondentů (84 %) je sledovala a považovala pro sebe za prospěšné.

Je to tak. Informace jsou v takové situaci tím nejdůležitějším, to se nám potvrdilo. Vzhledem k tomu, že pandemie ještě neskončila a protiepidemiologická opatření jsou tu s námi i nadále, hledáme to nejdůležitější pro všechny i dnes. Sledujeme vládní nařízení, sdělení ministerstva zdravotnictví a přinášíme i aktuality z oblasti sociálního poradenství.

Infografika - CDS Tamtam

To se nám líbí, to si necháme

Zajímavé a rozhodně přínosné pro naši další práci jsou odpovědi na dotaz, které z online aktivit bychom měli zachovat i v dobách nekoronavirových. Na plné čáře (50 %) vyhrály videokonzultace, o nichž už jsme psali výše. Vzhledem k současné situaci stále probíhají a určitě vymyslíme, jak je do práce zakomponovat i v době, na kterou se už všichni těšíme.

Na pomyslném stříbrném místě (31 %) se umístila rubrika Bavíme se doma spolu s materiály k jednotlivým aktivitám, které kolegyně ze SAS zasílali klientům e-mailem. I rubriku Bavíme se stále najdete na našich webových stránkách a v ní spoustu nových a nových nápadů, jak zábavnou formou s dětmi procvičovat různé dovednosti. A bude se i dále vyvíjet, v hlavě už máme další nápad, jak ji rozvinout a obohatit.

Bronz připadl informačním videím tlumočeným do českého znakového jazyka. I v těch budeme rozhodně pokračovat.

Jak je vidět, i v těžké době vznikají dobré a smysluplné věci. Zdali by se videokonzultace či nové rubriky narodily i bez „zásahu“ pandemie, už se nedozvíme. Možná ano.  Ale určitě bychom je nerozvíjeli tak rychle a s takovou odvahou. To, že je naši klienti využívali, využívají a chtějí využívat i nadále nás velmi těší i zavazuje.

Připravila:  Radana Ardeltová, koordinátorka komunikace CDS Tamtam

Foto: pixabay.com, grafika CDS Tamtam

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.