Jak se žije rodinám s neslyšícími a nedoslýchavými dětmi v Evropě? A co tyto rodiny potřebují?
Test LMH pro monitoring sluchu
14. prosince 2021Nový test pro monitoring sluchu od autorek Jane Madellové a Joan Hewitové
Víme, jak je důležité, aby děti se ztrátou sluchu dobře slyšely s kompenzačními pomůckami a následně byly schopné využít poslech k tomu, aby se naučily jazyk a dovedly číst a psát. Z tohoto důvodu vyvinul Daniel Ling tzv. test pěti zvuků (a, e, u, sh, s), ze kterého se později po přidání hlásky m stal „test šesti zvuků“.
Test Lingových zvuků byl velmi užitečný pro monitoring slyšení některých zvuků řeči. Vždy bylo jasné, že test šesti zvuků neměří všechny zvuky řeči. Byl zamýšlen opravdu jen jako screeningový test.
Doporučujeme testovat všechny fonémy¹ (významotvorné hlásky v jazyce – pozn. redakce) v jakémkoliv jazyce, které dítě slyší, použitím testu středových souhlásek (Medial Consonant Test testující souhlásky vznikající prouděním vzduchu podél středové linie jazyka – pozn. redakce) nebo nějaké jeho obdoby, jakmile je dítě schopno test podstoupit. Avšak pokud jde o screening, test LMH poskytne více informací než test Lingových zvuků.
Od doby zrodu testu Lingových zvuků došlo k velkému technologickému pokroku, takže co se týče nastavení technologických zařízení, máme nad ním mnohem větší kontrolu. Navíc se děti setkávají s technikou mnohem dříve, takže mají přístup ke zvuku v ranějším věku. V době vzniku testu Lingových zvuků neexistovaly kochleární implantáty, sluchadla se nastavovala jen pomocí šroubováků a byla velice omezená. Vzhledem k tomu, na jaké úrovni je technologie nyní, máme mnohem větší kontrolu nad nastavením techniky a je potřeba monitorovat poslech pozorněji.
Představení testu LMH (podle iniciál jmen: Ling, Madell, Hewitt nebo také podle začátečních písmen slov „nízká, střední, vysoká” frekvence, v angličtině „low, mid, high”)
Představujeme test LMH, což je screeningový test pro nízké, střední a vysoké frekvence. Po doplnění čtyř souhlásek je test více vyvážený. Na obrázku číslo 2 je test se čtyřmi přidanými souhláskami doplněnými do testu Lingových zvuků.
S rozšířením o /n/, /h/, /z/ a /dj/ můžeme lépe prohloubit porozumění tomu, jak dítě vnímá řeč. Ve druhém a třetím formantu („tón tvořící akustický základ hlásky”² - pozn. redakce) je více informací, které nám mohou pomoci rychle vyšetřit problémové oblasti percepce.
Jak test LMH používat
Když testujeme kojence a děti, pro které je technologie nová, jde nám o to, zjistit, co je dítě schopno vnímat. Žádáme rodiče, aby nám vylíčili, jaké fonémy dítě slyší z různých vzdáleností. Starší děti požádáme, aby zopakovaly to, co slyší. Některým dětem je příjemnější ukazovat na obrázky, jiné zopakují, co slyšely. Jakmile umí děti napodobovat, očekáváme, že slyšené zopakují.
Testování by mělo být prováděno s technickým vybavením pro pravé ucho, pro levé ucho a s oběma najednou. Pokud by bylo testování prováděno jen na obou uších najednou, nebylo by možné odlišit, pokud jedno ucho nefunguje správně. A naopak bez testování na obou uších najednou bychom nevěděli, zda poslouchání v obou uších najednou, nezpůsobuje zkreslení.
Všechny děti je potřeba testovat v oblasti komplexnějšího vnímání řeči, což zahrnuje využití testu středových souhlásek, abychom zjistili, zda slyší všechny souhlásky svého jazyka. U velice malých dětí nebo dětí, pro které je technologie nová a mají potíže opakovat test středových souhlásek za použití formátu VCV (testovaná souhláska je v takovém případě uprostřed dvou samohlásek – pozn. redakce), může být souhláska použita izolovaně. V průběhu jejich vývoje je potřeba začít využívat věku přiměřené standardní percepční testy řeči.
Odborníci mají na starost naučit rodiče dovednosti potřebné k tomu, aby sami doma prováděli testy a informovali o jejich výsledcích. Když se rodiče naučí poskytovat spolehlivé výsledky testů, úkol odborníka se přesune od toho, že opakuje stejný test k tomu, že pomůže dítěti, aby se posunulo k náročnějším úkolům. Rodičům poskytne pomoc tak, aby rozvinuli to, co dělají, zahrnuli více souhlásek a prováděli test v různých podmínkách.
Jinak řečeno, jakmile dítě spolehlivě zaznamenává test LMH doma pro rodiče, měl by odborník pracovat na napodobování. Když dítě spolehlivě imituje LMH doma, měl by odborník podpořit napodobování všech fonémů.
Jak pracovat s výsledky LMH testu
Cílem testu LMH a vůbec všech testů řečové percepce je zjistit, co dítě slyší a co mu uniká. Percepce a produkce řeči musí být sledována pravidelně, abychom věděli, jaké chyby jsou stálé.
Přestože nám testování s pomocí testu LMH přinese určité informace, testování všech souhlásek poskytne mnohem více informací. Informace mohou být poté využity audiology, kteří přizpůsobí technická nastavení, aby poskytli lepší přístup k frekvenčním pásmům, které nejsou vnímány.
Obrázek 1 Formant/ Frekvenční pásma Lingových zvuků
|
Pásmo 1 |
Pásmo 2 |
Pásmo 3 |
Pásmo 4 |
|
200 - 1000 Hz |
1000 - 1500 Hz |
1500 - 3500Hz |
3500 Hz+ |
|
ZNĚLOST |
ROZLIŠENÍ SOUHLÁSEK |
ROZLIŠENÍ SOUHLÁSEK |
ZVUK FRIKATIV („třené souhlásky, např. f, š, j, ch”³-poznámka redakce) |
/u/ |
F1:300 Hz |
|
F3: 2240 Hz |
|
|
F2: 870 Hz |
|
|
|
/a/ |
F1: 730 Hz |
F2: 1090 Hz |
F3: 2240 Hz |
|
/i/ |
F1: 270 Hz |
|
F2: 2290 Hz |
|
|
|
|
F3: 3010 |
|
/m/ |
F1: 250-350 |
1000-1500 Hz |
2500-3500 Hz |
|
/sh/ |
|
|
1500-2000 Hz |
4500-5500 Hz |
/s/ |
|
|
|
5000-6000 Hz |
Obrázek 2 Test LMH (přidané fonémy jsou zvýrazněny červeně)
|
Pásmo 1 |
Pásmo 2 |
Pásmo 3 |
Pásmo 4 |
|
200 - 1000 Hz |
1000 - 1500 Hz |
1500 - 3500Hz |
3500 Hz+ |
|
ZNĚLOST |
ROZLIŠENÍ SOUHLÁSEK |
ROZLIŠENÍ SOUHLÁSEK |
ZVUK FRIKATIV |
/u/ |
F1:300 Hz |
|
F3: 2240 Hz |
|
|
F2: 870 Hz |
|
|
|
/a/ |
F1: 730 Hz |
F2: 1090 Hz |
F3: 2240 Hz |
|
/i/ |
F1: 270 Hz |
|
F2: 2290 Hz |
|
|
|
|
F3: 3010 |
|
/m/ |
F1: 250-350 |
1000-1500 Hz |
2500-3500 Hz |
|
/sh/ |
|
|
1500-2000 Hz |
4500-5500 Hz |
/s/ |
|
|
|
5000-6000 Hz |
/dj/ |
200-300 Hz |
|
2000-3000 Hz |
|
/z/ |
200-400 Hz |
|
|
4000-5000 Hz |
/h/ |
|
|
1500-2000 Hz |
|
/n/ |
250-350 Hz |
1000-1500 Hz |
2000-3000 Hz |
|
Přeložila: Lucie Brandtlová, odborná konzultantka: Anna Kučerová
Zdroj: Jane Madellová, HearingHealthMatters.org. 2021
Odkazy:
3) Slovník spisovného jazyka českého. SSJC.UJC.CAS.cz