Facebook YouTube Instagram

Jak podpořit sebevědomí a dovednosti batolat se ztrátou sluchu

11. dubna 2022

Americká logopedka a blogerka se věnuje dovednostem batolat se ztrátou sluchu

Přinášíme vám překlad článku americké logopedky a matky dvou dětí, která pod jménem Bridget publikuje svůj blog My Mighty Voice: Speech, Language and Listening (Můj mocný hlas: řeč, jazyk a poslech). Článek se v souvislosti se ztrátou sluchu věnuje dovednostem v rámci tzv. self advocacy” - termín, který je někdy do češtiny překládán jako sebeobhájství, sebeobhajování, sebeadvokacie či selfadvokacie¹. Jedná se o proces, při kterém se člověk učí individuálně nebo v kolektivu vyjadřovat vlastní postoje, přání, názory, hovořit sám za sebe i za skupinu”².

Dovednosti sebeobhájství pro vaše dvou až tříleté dítě se ztrátou sluchu

Pokud jste četli můj příspěvek Proč jsou dovednosti sebeobhájství důležité, víte, že jsem rozhodně pro podporovat naše děti v co největší možné míře nezávislosti od nejranějšího věku. A ano, zahrnuje to i dovednosti sebeobhájství vašeho batolete.

Může být těžké představit si batolata se ztrátou sluchu, jak pracují na dovednostech sebeobhájství. Vždyť se teprve učí základy, chodit a mluvit. Ale jak už jsem říkala, sebeobhájství začíná brzy a jsou věci, které naše děti zvládnou, zvlášť když je budeme povzbuzovat a podporovat.

Níže najdete několik dovedností sebeobhájství, které můžete začít budovat u vašeho dvouletého až tříletého dítěte se ztrátou sluchu.

Ať vám dává vědět, když jeho pomůcky nefungují nebo mají vybité baterie

V tomto věku může jít o hodně jednoduchý způsob sdělení, záleží na komunikačních dovednostech vašeho dítěte. Můžete jej naučit, aby vám ukázalo na pomůcku, pokud nefunguje, nebo aby vám, jakmile získá nějaké jazykové dovednosti, prostě řeklo nefunguje” nebo baterie není”.

Další způsob, jak na tomto pracovat, je asociovat jeden obrázek s fungujícím zařízením a jiný obrázek s nefungujícím zařízením – třeba usmívající se smajlík pro fungující zařízení a smutný pro nefungující. Obrázky můžete zalaminovat a nechat je na místě, kde je dítě snadno najde. Naučte jej ukázat na obrázek, který symbolizuje, zda zařízení funguje či nefunguje.

Pokud jste si jistí, že vaše dítě neudělá s bateriemi něco bláznivého, jako například že by je spolklo, tak jej můžete požádat, aby vám pomohlo při vyhazování použitých baterií nebo když bude potřeba zapojit nabíjecí baterie zpět do nabíječky.

Ilustrační foto - Shutterstock.com

Zapojte jej do testu Lingových zvuků

Když se vaše dítě naučí využívat test Lingových zvuků každý den, pomůže mu to pochopit, že se podílí na používání svého zařízení a na tom, jaký má status sluchu, což z dlouhodobého hlediska vede k cíli být zodpovědný za své pomůcky.

Existuje mnoho způsobů, jak se mohou děti účastnit testu Lingových zvuků. Za každý zvuk, který uslyší, mohou vhodit hračku do kyblíku, přidat kostku na věž, dotknout se hračky, která odpovídá zvuku, nebo konečně napodobit zvuky, které slyšely. Pokud potřebujete další nápady nebo instrukce, jak na test Lingových zvuků, určitě se zeptejte svého logopeda nebo speciálního pedagoga.

 

Ilustrační foto - Shutterstock.com

Když pomůcky spadnou, povzbuďte dítě, ať si je znovu nasadí

Udržet pomůcky jako jsou sluchadla nebo kochleární implantáty na batolatech a dětech, které jsou velmi živé, může být disciplínou ve vytrvalosti. Ale pokaždé, když pomůcky spadnou, máte příležitost zapojit vaše děti do toho, co se jich týká – naučte je, jak si je znovu nasadí. Možná budete muset položit svoje ruce na jejich nebo vzít pomůcku a přiblížit ji skoro úplně k jejich hlavě a nechat je udělat ten poslední malý krůček. Časem si na to navyknou, převezmou to za vás, a když jim pomůcka spadne, sami si ji nasadí zpátky.

Nechte jej vybrat si své doplňky

Je to další drobnost, ale jak se naše děti vyvíjejí, mají smysl i malé věci, dohromady s těmi velkými. Pokud je to možné, dovolte vašemu dítěti vybrat si doplňky, které bude nosit s pomůckami. Může si vybrat čelenku na závěsný procesor, nálepku na sluchadlo nebo barvu ozdoby do vlasů, které si ten den vezme na sebe. I takováto malá rozhodnutí budují sebevědomí dítěte a jeho účast na své cestě týkající se sluchu.

Ilustrační foto - Shutterstock.com

Nezapomínejte, že je batoletem

Vaše dítě se nebude chtít vždycky zapojovat do věcí, které bychom chtěli, aby dělalo a může kolem toho cítit hodně emocí. Neřešte to příliš. Když budete důslední a vytrvalí, pomůžete dítěti vybudovat své dovednosti nehledě na to, jestli je zrovna dneska ochotné pomoct vám přenést baterie nebo není. Moje oblíbená rada týkající se batolat je z knihy Janet Lansbury s názvem Neexistují žádné zlobivé děti: Výchova batolat bez studu” (No Bad Kids, Toddler Discipline Without Shame”) a zní následovně: Neexistují žádné zlobivé děti, jen rozpolcení mladí lidé podléhající silným dojmům, kteří zápasí s emocemi a impulzy a snaží komunikovat své pocity a potřeby jediným způsobem, který umí.

 

Informace o autorce najdete na odkazu:
 

 

¹Termín sebeobhájství” - Autismport.cz

²via Clanky.rvp.cz

 

Přeložila: Lucie Brandtlová, publicistka Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.

Zdroj: Self Advocacy Skills for Your Toddler with Hearing Loss (ages 2-3), Mymightyvoice.com

Fotografie: ©Shutterstock.com

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.