Facebook YouTube Instagram

Naším úkolem bylo a je reagovat na potřeby neslyšících dětí a jejich rodičů

10. června 2025

přibližuje Jana Fenclová, ředitelka Centra pro dětský sluch Tamtam

Jak vznikaly služby, které teď možná vnímáme jako samozřejmé? Jak se vyvíjely potřeby rodičů neslyšících dětí a jakými způsoby na ně reagoval Tamtam a další organizace? Ředitelka tří organizací (CDS Tamtam, Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených a mateřské školy PIPAN) Jana Fenclová se ohlíží za jejich růstem a pojmenovává, kam by se mohly ubírat dál.

Centrum pro dětský sluch je dnes jednou z klíčových organizací poskytujících služby pro rodiny dětí se sluchovým postižením v Česku. Vaše aktuální celorepublikové působení a rozsah služeb ale nebyly samozřejmostí od začátku. Přiblížila byste našim čtenářům, jak tyto služby vznikaly?

Především musím zmínit, že všechny tři naše organizace – CDS Tamtam, Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených i mateřská škola PIPAN, jsou součástí jednoho společenství se společným kořenem. Třemi samostatnými větvemi se staly až postupnou profesionalizací a nutností jednotlivé činnosti naší organizace systémově i legislativně ukotvit – tedy zajistit jejich financování i odborné zázemí. Každá služba navíc spadá pod jiný zákon i jiné řídící ministerstvo, tudíž se i tyto úkony liší.

V letošním roce slavíte 35. výročí činnosti organizace. Co vnímáte z pohledu zákonů jako zásadní milníky pro vaši organizaci?

Naštěstí se nedělo vše hned, ale postupně i v souvislosti s celospolečenskými změnami a reformami. První zásadní změnové požadavky přišly pro mateřskou školu v roce 1997 a až od roku 2007 byl posléze v platnosti Zákon o sociálních službách, tedy zákonné ukotvení sociálních služeb. To byly z pohledu zákonů ty nejzásadnější milníky, jinak bych mohla jmenovat celou řadu dalších norem, na které jsme v rámci našich služeb museli reagovat.

Jak?

Od začátku našeho působení se snažíme změny zákonů ve prospěch našich klientů aktivně ovlivňovat. Komunikujeme s ministry, poslanci, účastníme se odborných konferencí a debat, připomínkujeme a přinášíme návrhy na změny zákonů. Tato činnost, která z mého pohledu v posledních letech bohužel nepřináší uspokojivé výsledky, je velmi časově náročná. Legislativní procesy jsou pomalé, navrhované změny nesystémové a výstupy buď nejsou žádné, anebo značně chybové, což ve svém důsledku brzdí přirozený vývoj a fungování, v našem případě, tří neziskových organizací, pod jednou střechou.

Z čeho čerpáte energii do další práce?

Za těch 35 let už prošla našimi službami řada klientů. Setkání s rodiči a jejich dnes už velkými dětmi, které žijí své úspěšné a spokojené životy, bývají moc hezká a naplňující. V tomto jubilejním roce je samozřejmě více různých příležitostí k tomu se ohlédnout a trošku bilancovat. Přece jen 35 let je velký kus života. A také dlouhá etapa v oblasti péče o děti se sluchovým postižením. S dětmi se sluchovým postižením jsem začala pracovat v roce 1980, jako studentka gymnázia. V té době se systém speciálního školství neopíral o aktuální vědecké poznatky a velmi razantně limitoval vzdělávací možnosti dětí se sluchovým postižením i možnosti rodičů vychovávat své děti doma. Měla jsem možnost seznámit s životy starších dětí, které vyrůstaly na internátech i s jejich zkušenostmi a samozřejmě mě napadaly otázky, proč jsou u nás praktikovány tyto postupy a jak by systém mohl vypadat jinak. Zahraniční zkušenosti a nové možnosti mě zajímaly i v průběhu studia na vysoké škole a logickým vyústěním po roce 1989 bylo pro mě naplnění možnosti se změn systému účastnit, některé iniciovat a některé i realizovat. Za to jsem moc ráda, tvůrčí práce mne těší, proto asi ráda vzpomínám na vznik, zrod a na začátky, které vedly až k dnešní podobě komplexu služeb, kterým jsme.

Jaká cesta k této podobě vedla? Co bylo potřeba udělat?

Nejdříve se pohybujete v nějakém prostředí, které vás zajímá, věnujete svůj čas a zájem, snažíte se přinést a smysluplně využít svou energii a nápady něčemu, co vám dává smysl. A od myšlenek je pak ale potřeba mnoha dalších kroků, aby vzniklo nejprve něco malého, co se stane životaschopným a potřebným, postupně se rozrůstá a získává svou tvář, podobu, charakter.

A konkrétně?

Můj první kontakt s Federací rodičů a přátel sluchově postižených byl ještě v době, kdy sídlila v Kouřimské ulici. To ještě nebyl pracovní vztah, ale setkání, která měla konzultační a informační charakter. První pracovní úkol jsem si vybrala až v roce 1996, profesionalizovat rodičovskou školičku, připravit program, zajistit pedagogický sbor a zajistit zařazení do sítě škol. To byla velká výzva, ve které se potkaly mé dosavadní zkušenosti i chuť ke změnám a zkušenosti rodičů i jejich několikaletá snaha vytvořit pro své děti lepší podmínky pro život.

Bilingvální mateřská škola PIPAN 2. rok fungováníBilingvální mateřská škola PIPAN 2. rok fungování

Co se od té doby změnilo?

V prvním výběrovém řízení do tehdy experimentální mateřské školy jsem vybrala tři kolegyně, teď je nás ve třech zmíněných celcích téměř osmdesát, ale vedlo k tomu mnoho postupných kroků, složitých cest a taky hodně práce. Když škola začala fungovat bez potíží, mohla jsem se věnovat rané péči, která v té době prakticky neexistovala. Chybělo nám vše, bylo potřeba zajistit legislativní rámec, prostory, finance, auto, ale opět to bylo něco, o čem jsem věděla už dřív, že je to dobrá a důležitá cesta. Takže mi nevadilo cestovat po celé republice, naopak konzultacemi v rodinách se pro mne více konkretizovaly potřeby rodičů, na které bylo možné reagovat a rozšiřovat pracoviště i služby. Další čas a prostor byl věnovaný rané péči v Olomouci, potom SASkám (SAS - Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, pozn. redakce) a dalším aktivitám, projektům, pobytům, pomůckám--- Takto podobně to vypadá stále, pořád je mnoho nového a zajímavého, co můžeme dělat, co vylepšovat, jen je potřeba mít schopné, spolehlivé kolegy. To se nám naštěstí zatím daří, udržet stabilní a kvalitní tým v celé republice. Za to jsem moc ráda i za všechny kolegyně, které své práci věnují kus sebe, citlivě vnímají potřeby klientů a jsou schopné na ně reagovat, využívat a rozvíjet služby, které nabízíme. Díky nim už dnes rodiče ani nevěří tomu, že vlastně ještě celkem nedávno Tamtam, jak ho znají, vůbec nebyl.

Jak se zakládá další služba nebo pracoviště?

V první řadě musíte vědět, že o služby je zájem, tedy co, proč a pro koho připravujete. Potom vlastně vždy řešíte podobné problémy – legislativu, financování, prostory a samozřejmě dobře fungující odborný tým, na který se můžete spolehnout. Lidé byli a jsou důležití v každé fázi vývoje naší organizace. Nejen zaměstnanci, ale i externí spolupracovníci, odborní konzultanti, podporovatelé, příznivci a samozřejmě klienti, kteří nás svou spoluprací a zpětnou vazbou motivují ke změnám a zlepšením. Nikdy nevíte, jaké setkání a jaký krok ovlivní další dění. Třeba se vám někdo šikovný přihlásí do vzdělávacího projektu a po jeho absolvování máte skvělé kolegyně, které mohou vést pracoviště v Pardubicích a Ostravě. Měla jsem a mám štěstí, že potkávám skvělé lidi, se kterými mne spolupráce stále baví, i když trvá velmi dlouho a stejně tak mne těší příval pozitivní energie a nadšení mladých kolegyň.

Předčilo něco vaše očekávání oproti původní představě, jaká organizace bude?

Vše (smích). Samozřejmě v tom dobrém i těžkém. Žádné představy ani ambiciózní plány jsem neměla, chtěla jsem hlavně dělat práci, která mě baví a dává mi smysl, s lidmi, se kterými se i ráda vidím, kteří pro mě mohou být inspirací. Měla jsem dvě malé děti, které mě potřebovaly a kterým jsem chtěla být taky dobrou mámou, takže jsem určitě neměla představu celostátního komplexu služeb.

Tříkrálové setkání v divadle ABC (2006)Tříkrálové setkání v divadle ABC (2006)

Mluvila jste o vývoji hlavních potřeb rodin… Mění se?

Ve své podstatě se potřeby rodin příliš neliší, mění se jen v důsledku celospolečenských okolností, jako je vývoj a nabídka nových technologií, dostupnost velkého množství informací a jistého tlaku na ekonomickou kvalitu života. Takže oproti letům minulým může být naopak těžké se ve všech informacích zorientovat a vybrat si, co je pro dítě i rodinu to nejvíce vhodné a držet se svých rozhodnutí. Stále se rodiče potřebují adaptovat na novou situaci, získat a utřídit si informace a konzultovat další kroky pro své dítě i pro sebe. Tím, co je ale stále nejcennější, je vzájemné sdílení s ostatními rodiči, seznámení dětí s dalšími kamarády, kteří mají sluchadla nebo implantát, takže asi proto rodiny oceňují pobytové akce a mnoho dalších příležitostí pro společná setkání.

Co je pro mne nové a co mne těší, že je stále více tatínků, kteří nechtějí o dětství svých dětí přijít, jsou velmi aktivními rodiči a rodina je jejich prioritou. To je velmi důležité, protože dle aktuálních výzkumů velmi prudce vzrůstá počet dětí s duševními problémy a narušenými vazbami s rodiči. Druhý moment, který mne těší, je samostatnost a soběstačnost dětí, které si samy říkají o služby a konzultace, jež potřebují a využijí služeb psychologa, logopeda nebo SAS podle vlastního uvážení. To jsou velmi pozitivní změny.

Obecně lze říci, že cíle a poslání organizace se od roku 1990 do současnosti také téměř nezměnily, jen specifičnost a formy nabídky. Některé původní unikátní aktivity se podařilo udržet a rozvinout, třeba knihovnu nebo psychologickou poradnu, na některé navázat a doplnit je, jiné bylo potřeba vytvořit nově, ale vždy se stejným cílem – vytvářet rodinám s dětmi se sluchovým postižením takové podmínky, aby mohly žít běžným způsobem života.

Jako mistři kuchařiJako mistři kuchaři

Co se týče vývoje potřeb rodičů a samotných neslyšících, někdy se setkávám s názorem, že už jsou jejich přání „přehnaná”, lidově řečeno, „co by ještě chtěli”. Co si o tom myslíte?

Myslím si, že nejsou přehnaná. Stále existuje velký dluh vůči neslyšícím a jejich rodinám. Většinová společnost nemyslí na to, kde neslyšící člověk v běžném životě naráží. Když přijdete do obchodu a jakožto neslyšící nerozumíte prodavačce, pravděpodobně se na vás osopí. Podobně v MHD nedostanete vizuální zprávu o tom, že je výluka, proč se stojí atd. Jsem proto ráda, že trvá snaha příležitosti vyrovnávat. Podle mě stále není dobře nastaven vzdělávací systém. Je v něm řada detailních informací z různých oblastí, ale není v něm akcentováno to, kým jsme, jací jsme, jací můžeme být. Chybí porozumění k našim odlišnostem, kladení důrazu na respekt a komunikaci a umění si poradit v různých životních situacích. Důsledkem pak je nepochopení, netolerance, neschopnost dialogu a nereálné představy o životě. Proto má mnoho dětí i dospělých duševní problémy a nežijí své životy s radostí. Takže všichni máme na čem pracovat a co zlepšovat.

I v rámci mezioborové spolupráce? Kdo tvoří multidisciplinární týmy?

Spolupracujeme s neonatalogy, foniatry, logopedy, dalšími poskytovateli rané péče, školami, speciálně pedagogickými centry atd. Spolupráce se zintenzivňuje a je organizovaná i ze strany zdravotníků. Máme s nimi uzavřené písemné smlouvy a multidisciplinární týmy jsou konziliární. V současnosti se formuje zákonné vymezení tzv. koordinátora pro rodinu, který by řídil spolupráci jednotlivých služeb, které rodina využívá, pro zefektivnění a lepší orientaci rodiny.

Zmínila jste informace ze zahraničí. Pomohlo založení Evropské federace rodičů dětí se sluchovým postižením (FEPEDA) v roce 1990?

Určitě. Byl to výborný počin. Zahraniční informace, studie a data ovlivnily vznik Federace i cíle, které si stanovovala. Pro mne osobně byly přednášky zahraničních hostů i účast na různých výzkumech velkou školou, stejně tak možnost poznat systémy péče v Holandsku, Španělsku, Rakousku, Švédsku. Považuji stále za velmi důležité abychom byli spoluorganizátory nebo se účastnili zahraničních konferencí a také, pokud je to jen trošku možné, podporuji kolegyně, aby vyjížděly do zahraničí, navazovaly novou spolupráci. Mimo to, že jde o nenahraditelnou formu vzdělávání a inspirace, máme i možnost srovnání našeho systému a našich služeb s těmi zahraničními, a tomto směru na tom nejsme opravdu vůbec špatně.

Je něco, co byste si přála do budoucna?

Jestli mohu mít tři přání, pak jsou to tato: Přála bych si, aby se nám dařilo stále kultivovat nabídku služeb pro všechny, kteří je potřebují, a to v její komplexnosti, unikátnosti, citlivosti a v prostoru, který je přátelský a bezpečný. Dále, aby tým lidí, kteří se „našli“ ve společné práci, měl stále dost motivace, mohl pracovat v pohodě, mohl být dostatečně oceněn i odměněn, a byl stále lákavým pro mladé dynamické posily. A poslední přání, aby tvůrci některých zákonů více naslouchali těm, pro koho jsou určeny, tedy lidem se zdravotním postižením a jejich rodinám, a akceptovaly prověřené, efektivní a ekonomické služby jako přínos a jako partnera. Jinými slovy, aby i tvůrci byli těmi, kteří rozumí, co v životě může přijít a chápali, že zákonné normy jsou i proto, aby pomáhaly dobře a včas.

Zahradní slavnostZahradní slavnost

Co byste si přála pro školku a Informační centrum?

Zase se musíme vrátit k tomu, že všechny tři organizace jsou jedním společenstvím, doplňují se. To, co nemůže nabídnout jedna, nabízí druhá. Na většině aktivit mohou spolupracovat, takže primárně vidím budoucnost v jejich společných cílech. Pokud se na ně musíme podívat jednotlivě, potom, co se týče školky, jsem aktuálně velmi ráda za pedagogický sbor, který máme: mladý, temperamentní, přicházející s nápady. Nemáme v plánu školku rozšiřovat, protože chceme zachovat prostředí, které umožní dětem zorientovat se sociálně a navázat bezpečné a pevné vztahy s dětmi i dospělými. Jistota vztahů je základem pro spontánní vývoj komunikace dítěte. V poslední době mne velmi těší, že bývalí žáci k nám s důvěrou přivádějí svoje děti, a věřím, že právě tihle rodiče ovlivní další směřování školy.

Informační centrum má stále svou důležitou roli: rozvíjení mezinárodních vztahů, zachování a rozvoj specializované knihovny, která je pokladem. Má velký potenciál stát se živou knihovnou s programy pro děti i dospělé. Je jedinečným zdrojem informací z mnoha oblastí, organizuje a pořádá kulturně osvětové akce tlumočené do českého znakového jazyka a nabízí prostor pro rodičovské aktivity.

A Tamtam jako celek?

Neustále zpřesňujeme, co je aktuální potřebou našich klientů. Je to několik směrů – větší nabídka, a tedy rozvoj všech pomůcek včetně aplikací pro rozvoj komunikace a sluchového vnímání, více možností pro setkávání, příležitosti pro vzdělávání rodičů i odborníků. A abychom vůbec mohli pokračovat dál, usilujeme o potvrzení našeho zařazení do skupiny celostátních poskytovatelů sociálních služeb a o systémovější způsob financování.

Co byste ráda, aby o organizacích věděli rodiče a odborníci?

Určitě bych byla ráda, kdyby všeobecná informovanost veřejnosti i odborníků byla tak vysoká, aby si v případě služeb pro rodiny s dětmi se sluchovým postižením automaticky vybavili Tamtam se všemi součástmi, abychom byli jednoznačně čitelnou značkou a bylo zřejmé, že nabízíme komplex služeb pro rodiny s dětmi, ale i pro dospělé neslyšící a že jsou naše služby dostupné v celé České republice. To je asi to nejdůležitější, abychom jako nedílná součást systému péče o děti sluchovým postižením byli klientům k dispozici včas, tedy ve chvíli, kdy nás potřebují a aby si stále mohli vybírat, co zrovna potřebují, jestli jen informace, konzultace v rodině, programy pro rodiče s dětmi, psychologickou podporu nebo sociální poradenství. Byla bych ráda, kdyby všichni věděli, že mohou aktivně využívat portál idetskysluch.cz, který je společnou platformou pro sdílení informací a kde to, o čem si dnes povídáme mohou čtenáři najít v textech, ale i na videích a kam mohou přispět i sami.

 

Mgr. Jana FenclováMgr. Jana Fenclová vystudovala speciální pedagogiku, obor surdopedie, logopedie a později také školní management a řízení škol na UK v Praze. V roce 1996 se stala ředitelkou bilingvální mateřské školy PIPAN. O 3 roky později zakládá Středisko rané péče Tamtam v Praze, v roce 2005 pak Středisko rané péče v Olomouci. V roce 2004 ve spolupráci s Ústavem péče o matku a dítě spoluzakládá Centrum pro budoucí matky se sluchovým postižením. Realizuje řadu projektů zaměřených na prosazení plošného screeningu sluchu novorozenců. V roce 2006 spoluzakládá Asociaci pracovníků v rané péči a stává se ředitelkou tehdejší Federace rodičů a přátel sluchově postižených. Organizace se postupně transformuje v komplex profesionálních služeb pro rodiny s dětmi registrovaných u MPSV a v roce 2013 se mění v dnešní Centrum pro dětský sluch Tamtam.

 

Připravila: Lucie Brandtlová, publicistka Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených

Fotografie: archiv Centra pro dětský sluch Tamtam

 

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.