Facebook YouTube Instagram

Jak zlepšit péči o děti se ztrátou sluchu?

30. prosince 2021

Audioložka a logopedka Jane Madellová představuje svůj pohled na péči o děti se ztrátou sluchu  

Všechny výzkumy ukazují, že pokud budou miminka nosit kompenzační pomůcky po dobu deseti a více hodin denně, dostane se jim dobrého přístupu k jazyku a rozvoji mozku. Ale všichni, kdo pracujeme s dětmi, víme, že jsou rodiny, které mají potíže děti přimět, aby si na sobě pomůcky ponechaly. Čím to, že je pro některé rodiny obtížné, aby děti technologické pomůcky přijaly?

Co můžeme udělat pro to, abychom rodinám usnadnili situaci, když se snaží pomoci dětem tolerovat technologické pomůcky? Pomoci jim porozumět tomu, proč jsme tak přesvědčeni o tom, že je význam technologických pomůcek rozhodující a je potřeba je nosit každou hodinu, kdy je dítě vzhůru. V první řadě je zapotřebí poskytnout rodině podporu. Je nezbytné si uvědomit, že rodina neočekávala, že bude mít děťátko speciální potřeby a mnoho rodin potřebuje čas, aby situaci přijaly.

Někdy zármutek zasahuje do posunu vpřed a možná bude třeba jim dát trochu prostoru. Pokud rodině nepomůžeme se zvládáním zármutku, nemusí být schopna se posunout.

Zahlcení informacemi - Ilustrační foto

Poskytování podpory

Řada rodin informuje o tom, že jsou její členové na začátku zahlceni informacemi – větším množstvím, než jsou schopni zvládnout. A jsou-li zahlceni, někdy nemohou věci dotahovat do konce.

Přestože víme, že rodiny musí hodně věcí pochopit, musíme i my pochopit to, kolik jsou toho rodiny schopny pojmout. Musíme najít způsob, jak si ověřit, že rozumí informaci, kterou s nimi sdílíme. Vždycky chceme sdílet všechno, co si myslíme, že rodiče potřebují vědět. Musíme mít jen na paměti, že je třeba sdílet to po malých částech.

 Rozvoj slyšení a řeči

Co rodiny potřebují vědět?

Rodiny by měly porozumět především tomu, že schopnost dítěte slyšet mu pomůže se stavbou mozku. Dále je třeba pomoci rodině pochopit, že ke stavbě mozku je zapotřebí poskytnout mu přístup ke sluchu. Zvuk se musí dostat dovnitř a dovnitř se dostane jen technologickými pomůckami.

Potřebujeme také, aby rodiče pochopili, že kromě nošení technologických pomůcek je nutné poskytovat dětem hodně stimulace v oblasti jazyka...

Když se rodiče učí mluvit na dítě, je potřeba, aby porozuměli tomu, že by měli rozšiřovat jazyk. Nejen „tady je tvoje láhev”, ale povídání o tom, co v lahvi je, zda je teplá nebo studená atd. Mluvte o plence, když dítě přebalujete. Mluvte o hračkách nebo lidech, které vidíte venku. Všichni víme, že tomu zpočátku děti nebudou rozumět, ale je to první krok, kterým se začíná. Interakce s dítětem zahrnující upřený pohled do očí a střídání se v komunikaci, je důležitá. Odborníci mohou ukázat potřebné dovednosti jak při setkáních osobních, tak online formou.

Když budeme pracovat společně – audiologové, speciální pedagogové (v angličtině pedagogové specializovaní přímo na vzdělávání neslyšících, TOD: pozn. překladatele), logopedi, specialisté na poslech a mluvený jazyk (v americkém prostředí, LSLS: pozn. překladatele) a rodiče, může to být velký úspěch. Můžeme tak dosáhnout svých cílů.

 

O autorce Jane Madellové

Jane Madellová má poradenskou praxi v oblasti dětské audiologie. Je audioložka, logopedka a terapeutka sluchu a řeči s certifikátem LSLS. Má titul BA z Emerson College, MA a Ph.D. z Univerzity ve Wisconsinu. Má 45letou praxi, napsala 7 knih a mnoho článků a je dobře známou přednášející na mezinárodním poli. Jane Madell

 

Přeložila: Lucie Brandtlová, redakčně kráceno

Zdroj: Jane Madell - HearingHealthMatters.com

Fotografie. Shutterstock.com, HearingHealthMatters.com

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.