Facebook YouTube Instagram

Aplikace Záchranka – tísňová pomoc jedním dotykem

30. září 2025

Jak funguje a pomáhá aplikace Záchranka

V krizové situaci rozhodují vteřiny – a právě tehdy může sehrát klíčovou roli moderní technologie. Aplikace Záchranka se stala důležitým pomocníkem nejen při přivolání záchranné služby, ale i při orientaci v mimořádných situacích, prevenci a ochraně zdraví. Vznikla s cílem usnadnit komunikaci s tísňovými složkami a dnes představuje komplexní nástroj, který myslí na potřeby široké veřejnosti – včetně těch, kteří čelí různým zdravotním omezením. O tom, jak se aplikace vyvíjí, jaké funkce přibyly v posledních měsících a proč je důležité myslet na přístupnost i v digitálním prostoru, jsme hovořili s Marií Brindzákovou, tiskovou mluvčí aplikace Záchranka.

Paní Brindzáková, kdy aplikace Záchranka vznikla, pro koho je určena a jaký je její hlavní účel?

Aplikace Záchranka funguje pro veřejnost už od roku 2016, tedy devět let. Z původního tématu pro bakalářskou práci je dnes komplexní nástroj, který může využít každý, kdo dokáže zacházet s chytrým telefonem – s nadsázkou říkáme, že naše cílová skupina je člověk ve věku 5–99 let. Primárním účelem je samozřejmě přivolání pomoci doplněné o informace z profilu vyplněného v aplikaci a přesnou lokalizaci. Kromě toho má v sobě aplikace taky spoustu preventivních a edukativních funkcí.

Kolik uživatelů aplikaci aktuálně využívá a jaký je o ni mezi veřejností zájem?

K červnu roku 2025 máme na kontě téměř 3,5 milionu uživatelů po celé České republice a zájem stále je. Čísla narůstají, a to nejen stažení, ale i využití aplikace v reálných případech, což nás těší. Aktuálně se blížíme 200 000 volání na tísňovou linku z aplikace Záchranka.

Zachranka 1Aplikace Záchranka

Ve kterých zemích aktuálně funguje?

Prostřednictvím aplikace Záchranka si přivoláte pomoc v Česku, Rakousku, Maďarsku a na slovenských horách. V brzké době se přidá také německé Bavorsko. Od začátku roku 2025 funguje aplikace také ve Finsku, kde ale zatím odesílá pouze polohu a spojuje na linku 112, bez odeslání osobních informací.

Toto číslo našeho časopisu se věnuje novým trendům. Jaké nové funkce nebo vylepšení do aplikace Záchranka v poslední době přibyly?

Snažíme se aplikaci vylepšovat průběžně, poslední větší novinkou bylo spuštění funkce s názvem „Patron“. Tu můžou uživatelé využít například, když jdou sportovat a chtějí, aby někdo z jejich blízkých pro případ nouze věděl, kde se nachází. Jde vlastně o možnost sdílet polohu s někým blízkým, který má potom přístup k odkazu, na kterém vidí posledních několik bodů pohybu. V případě, že si funkci uživatel aktivuje v oblasti, kde slouží horská služba, má k „Patronovi“ přístup kromě blízké osoby také dispečink Horské služby. V případě nouze tak může tento fakt urychlit pátrací akci. Spousta novinek nás ještě do konce roku čeká, tak nás určitě sledujte.

Zaznamenali jste zvýšenou potřebu digitalizace a rozšiřování funkcí třeba při živelních pohromách?

Jak už jsem zmínila výše, aplikace dnes není jen o přivolání pomoci v nouzi, ale dokáže také varovat před nebezpečím. V tuto chvíli jsme napojení na automatizovaný protokol Českého hydrometeorologického ústavu, díky kterému mohou uživatelé aplikace dostat notifikaci ve chvíli, kdy je pro jimi vybranou oblast vydáno varování s vyšší naléhavostí. Jde například o velká horka, silné bouřky nebo mrazy. Zároveň se nám podařilo navázat spolupráci s několika kraji. Ty tak mají také přístup k serveru, jehož prostřednictvím mohou svým obyvatelům odeslat varování před jakoukoliv zdraví nebo život ohrožující situací. Stejně tak mají k tomuto systému přístup i hasiči.

Jak je aplikace Záchranka uzpůsobena pro osoby se sluchovým postižením? Jaké konkrétní funkce jim usnadňují přivolání pomoci?

Aplikace Záchranka nabízí v profilu možnost vyplnění zdravotních údajů. Jednou z možností je kolonka „Mám vadu řeči/Jsem neslyšící“. V případě, že si toto uživatel zaškrtne, aplikace mu při stisku nouzového tlačítka nabídne tabulku devíti piktogramů s nejčastějšími krizovými situacemi. Tu, která se skrývá pod tlačítkem „Nemohu mluvit“ na hlavní obrazovce. Následně odešle nouzovou zprávu, která obsahuje i informaci o tom, že je uživatel neslyšící/nemůže komunikovat.

Zachranka 2Aplikace Záchranka

Jak probíhá komunikace neslyšícího uživatele s operátorem tísňové linky prostřednictvím aplikace?

Vzhledem k tomu, že je aktuálně nutné vždy zahájit hovor na tísňovou linku, je dobré, aby volající vydal jakýkoliv zvuk a dal operátorovi najevo, že na druhé straně hovoru někdo je, ale není schopen mluvit. Operátoři tísňové linky 155 mají k dispozici i tzv. portál aplikace Záchranka, prostřednictvím kterého mohou s volajícím zahájit automaticky překládaný chat (z cizího jazyka do češtiny) nebo videohovor. Od letošního podzimu pak bude spojení s linkou 155 pro neslyšící ještě jednodušší – nově bude možné komunikovat přímo pomocí chatu, a to bez nutnosti vytočit hovor.

Spolupracujete při vývoji funkcí pro osoby se sluchovým postižením s komunitou neslyšících, odborníky či organizacemi jako je třeba ta naše?

Ano, funkce „Nemohu mluvit“ vznikla na základě podnětu z komunity neslyšících. Žádnou organizovanou spolupráci zatím nemáme, ale určitě jsme jí otevření.

Jak se snažíte zajistit, aby byla aplikace opravdu přístupná – z pohledu použitelnosti, srozumitelnosti a dostupnosti?

Aktuálně aplikace prochází analýzou, ze které by měly vzejít změny upravující aplikaci tak, aby byla ještě přehlednější a uživatelsky příjemná a intuitivní. Zároveň samozřejmě chceme zachovat to, na co jsou uživatelé zvyklí a co dlouhodobě dobře funguje. Změny se budou týkat i tlačítka „Nemohu mluvit“. Věříme, že v dobrém a že bude pro lidi se sluchovým hendikepem ještě dostupnější.

Co by měli rodiče včetně rodičů dětí se sluchovým postižením vědět o aplikaci Záchranka? Od jakého věku ji mohou děti samostatně využívat?

Dnešní děti jsou s technologiemi velmi sžité, takže se dá říci, že dítě, které dokáže zacházet s telefonem natolik, že si třeba pustí video na YouTube, určitě zvládne i zavolat z aplikace Záchranka. Důležité samozřejmě je mít aplikaci správně nastavenou, vyplněné údaje, a především ověřené telefonní číslo, to je podstatné.

Ilustrační foto - Canva.com

Jak mohou rodiče dítě připravit na využívání aplikace v krizové situaci?

Myslím, že je fajn si s dětmi vyhradit čas a aplikaci společně projít, vyzkoušet si testovací režim, který simuluje reálné volání. Skvělý je taky modul První pomoc, který může dětem ukázat základní informace o tom, jak se chovat v běžných krizových situacích.

Pořádáte nějaké osvětové kampaně, školení nebo letákové kampaně zaměřené právě na osoby se zdravotním postižením?

Snažíme se kontinuálně o aplikaci edukovat nejen na sociálních sítích, ale i prostřednictvím médií, což se – troufnu si říct – celkem daří. Nezapomínáme ani na osoby s jakýmkoliv omezením, ale určitě je tam prostor pro větší osvětu.

Máte na závěr nějaký konkrétní příběh nebo zpětnou vazbu od neslyšícího uživatele, která vás osobně zasáhla nebo utvrdila v tom, že má vaše práce smysl?

Sice je to už několikrát zveřejňovaný příběh, ale je pro nás tak silným a ukázkovým příkladem, že ho zmíním i tady. Jde o případ z léta roku 2023, kdy na Zdravotnickou záchrannou službu Olomouckého kraje dorazilo několik nouzových zpráv z aplikace Záchranka. Ani jedna z těchto zpráv ale nebyla doplněna o telefonický hovor, který je pro operátora klíčový. Duchapřítomnému operátorovi se to zdálo divné a odeslal na dané telefonní číslo odkaz na videohovor. Tím se mu podařilo spojit s cyklistou, který byl evidentně neslyšící a naznačoval mu bolesti na hrudníku. Hned poslali na místo posádku, která pána ošetřila. Bohužel, došlo přímo v sanitce k infarktu. Naštěstí byl už pán v péči záchranářů a vše dobře dopadlo!

 

Připravila: Mgr. Radana Ardeltová, koordinátorka komunikace CDS Tamtam

Fotografie: archiv Marie Brindzákové, Canva.com, Shutterstock.com

Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.