Facebook YouTube Instagram

Na návštěvě v Království železnic

19. února 2018

Ve středu 7. února jsme se vydali s rodiči a dětmi ve věku do dvou let do Království železnic na pražském Smíchově. Akce se konala v rámci Sociálně aktivizačních služeb.

Království železnic je největším modelovým kolejištěm u nás a ve střední Evropě. Cílem autorů je kromě krásných modelů jezdících vláčků prezentovat jednotlivé kraje České republiky s jejich hlavními dominantami v poměru 1:87. Jednotlivá kolejiště vznikají postupně na ploše 3 500 m2.

V prvním podlaží expozice obdivovaly děti první tři kolejiště, jimiž se království železnic roku 2009 otevřelo.  Mašinky s vagony, ale i auta, jezdily, svítily, zastavovaly na nádražích či červených semaforech a některé úkazy (například svoz tříděného odpadu) či zvuky (houkání parní či elektrické lokomotivy) mohly děti spustit zmáčknutím tlačítka. Překvapení nastalo, když se v celé expozici rozhostila tma. Nejednalo se o poruchu elektřiny, ale o simulaci cyklu dne, který střídá noc. Noční vláčky ale pokračovaly v jízdě, svítily a stejně tak byla rozsvěcována některá nádraží, hrady či fotbalová hřiště atd.

Dalšími exponáty, kterým se dostalo velké pozornosti, byly vystavené kokpity starých tramvají a městských autobusů, které pamatuje střední generace. Děti si mohly sednout za volant a vůz „řídit“. Před jejich očima se na přední sklo promítalo video simulující skutečnou jízdu z pohledu řidiče. Dále si mohly otevřít okénko či tlačítkem otevírat přední i zadní dveře. Dále se většímu zájmu těšila i interaktivní mapa pražské MHD, na které se zmáčknutím požadovaného knoflíku zobrazily trasy jednotlivých meter, síť tramvají nebo autobusů. 

O patro níže je čekal obrovský, postupně vznikající model České republiky. Dosud byly postaveny kraje Ústecký (54 m2), Karlovarský  (52 m2), Plzeňský (117 m2), Středočeský (132 m2) a Praha (65 m2) a Liberecký (24 m2). Proto bylo možné v něm spatřit hrady Karlštejn, Pražský hrad, Kokořín, Loket, Radyni, Střekov, kolonádu v Karlových Varech, pivovar Prazdroj či plzeňské hlavní nádraží, ještědský vysilač, úzkorozchodnou tramvajovou trať Liberec-Jablonec nad Nisou, Autodrom Most s pohyblivým autoparkem závodních vozů, Mosteckou uhelnou pánev a mnoho dalších objektů. V plánu je pokračování výstavby dalšími kraji. Celý model republiky by měl pokrývat více než 1008 m2.   

Království železnic se řadí mezi podniky, které nezapomínají na návštěvníky se zrakovým nebo sluchovým postižením. Instalovalo pro ně navigačně-informační systém, který mohou využít i ostatní lidé. Systém zobrazuje a popisuje objekty i činnosti v kolejištích a děti se díky němu mohou formou příběhů dozvědět mnoho zajímavých technických i historických faktů. Příběhy jsou zpracovány i jako audionahrávky či jako video v českém znakovém jazyce i vytištěny Braillovým písmem. Pro nevidomé je k dispozici také hmatový koutek, kde si mohou osahat různé vagony, lokomotivy anebo některé modely budov.

Vedle již hotové části modelu České republiky s vláčky mohou návštěvníci zhlédnout řadu doplňkových expozic s interaktivními prvky a také model Prahy v měřítku 1:100.

Dětem i rodičům se akce tak líbila, že využili možnosti po společném programu mezi vláčky ještě zůstat.

  

Připravila: Marta Höferová

autorka je odbornu pracovnicí a publicistkou Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených

Foto: Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených 

 

Víte, že… 


  • parní lokomotivu přivedla do českých zemí potřeba vozit železo a plechy z expandující ostravsko-karvinské pánve do Vídně? Tak těžký náklad nebylo možné po tehdejších cestách převážet.


  • železniční trasa Praha-Olomouc, na které se nyní prohání Pendolino, vznikla díky koncepci Rakouska-Uherska propojit strategické oblasti státu? Pro Čechy to znamenalo především spojení hlavního města Vídně s Prahou a dále na sever do saských Drážďan jakožto důležitým rakouským spojencem. Vídeň již byla propojena s Olomoucí a trati z ní do Prahy stálo v cestě nejméně přírodních překážek. Stavba začala roku 1842 a první vlak přijel do Prahy na Masarykovo nádraží 20. srpna 1845.


  • už při začátku výstavby železniční sítě brzdily její rychlost narůstající náklady vinou spekulací při vykupování pozemků a rostoucí ceně kolejnic i lokomotiv?


  • mezi řemesla na tratích patří kromě pokladníka, průvodčího a výpravčího i signalista či vozmistr?


Sociální sítě

Zůstaňte s námi v kontaktu díky našim sociálním sítím! Inspirujte se, ptejte se odborníků!

Partneři

Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. Ministerstvo zdravotnictví České republiky Včasná pomoc dětem Nadace Sirius Úřad vlády České republiky Nadace Jistota Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.