S Barborou Čižinskou hovoříme o projektu S knížkou do života a o sadě knih přizpůsobených rodinám s neslyšícími dětmi
Čtení není jen technická dovednost, ale obohacení života
15. srpna 2025S Barborou Čižinskou hovoříme o projektu S knížkou do života a o sadě knih přizpůsobených rodinám s neslyšícími dětmi
Do knihovny se specializovaným fondem, která sídlí v prostorách Centra pro dětský sluch Tamtam v pražských Stodůlkách, nedávno přibylo darem několik nových titulů pro nejmenší děti. Jsou označeny logem projektu Bookstart/S knížkou do života a jednotlivé stránky obsahují nálepku s QR kódem, který odkazuje na jazykovou verzi v českém znakovém jazyce. Jak tyto dvojjazyčné knížky vznikly, kdo spolupracoval na jejich přípravě a komu jsou určeny? To nám prozradila ředitelka knihovny města Hradce Králové Mgr. Barbora Čižinská, která před 2 lety získala Cenu českých knihovníků „za obdivuhodné nasazení, s nímž se realizaci tohoto projektu věnuje“.
Paní ředitelko, můžete představit projekt S knížkou do života? Komu je určen, co obsahuje?
Projekt S knížkou do života / Bookstart ČR je projektem českých knihoven a Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR (dále jen SKIP ČR), inspirovaný mezinárodním projektem Bookstart, který má původ ve Velké Británii. Postupně se rozšířil na několik kontinentů a do mnoha zemí Evropy i světa. Jde o projekt pro rodiny s dětmi ve věku 0-6 let na podporu předčtenářské gramotnosti, rozvoje komunikačních, jazykových, sociálních dovedností dětí, jejich fantazie, soustředění a na podporu rodinných vazeb.
Má tedy sloužit ke společnému čtení rodičů s dětmi?
Má ambici inspirovat rodiče, aby četli se svými dětmi, aby uměli využít knihu, příběh i ilustrace různými způsoby a chápali důležitost čtení s porozuměním a komunikačních aktivit pro vývoj řeči jejich děťátka, jeho celkový rozvoj a návaznosti čtenářské gramotnosti na prospívání ve škole a dále na celoživotní vzdělávání a schopnost adaptace. Zároveň má přispět k poznání, že čtení není jen technická dovednost, ale obohacení života, že čtení může být pro radost i pomoc pro duši a rozvoj empatie k sobě i jiným lidem. V menších sídlech významně přispívá ke komunitnímu životu. Základními pilíři projektu v České republice je předávání motivačních sad s prvními knížkami a dalšími materiály rodičům s dětmi a následně společná setkání s hravými aktivitami nejen s knížkami v knihovnách.
Jakou podobu mají zmíněné motivační sady?
Motivačních sad jsou zatím 2 druhy. Obsahují knížku, metodický materiál pro rodiče, seznam doporučených knížek a doplňkové materiály jako časopis, komiks, záložku, sadu na tvoření viz obrázky. Pro nejmenší děti ve věku 0–3 roky je vždy připraveno leporelo a pro starší děti 3-4leté první pohádková/příběhová knížka. Knížky jsou unikátní, napsané vybranými českými autory a ilustrátory speciálně pro tento projekt. Autory oslovuje speciální tým Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR. Nové tituly zatím vycházejí každý třetí rok, aby je byl Svaz schopen financovat. Máme už sice nabídky od některých nakladatelství, které chtějí spolupracovat, nicméně náklady jsou pro ně příliš vysoké. Například na rok 2026 vydáváme 14 000 sad pro nejmenší a 8 000 sad pro tříleté.
Sada z projektu S knížkou do života
Kdy se projekt rozjel v České republice a jak se mu zde daří?
Počátky projektu oficiálně spadají do roku 2018. Inspiraci přinesla paní Dana Kalinová, organizátorka Světa knihy a aktivity se chopil Svaz a jeho dobrovolný tým, i když pochopitelně některé knihovny měly již před tímto datem programy pro rodiny s malými dětmi. Vlaštovkou mezi knihovnami byla například knihovna v Sedlčanech, která se takto věnuje rodinám již od roku 2008.
Kolik knihoven je do projektu zapojeno a kdo projekt financuje?
V prvním roce bylo do projektu zapojeno 120 knihoven, aktuálně je to již přes 500 knihoven, a tak se každý rok daří oslovit více rodin. Ročně knihovny takto osloví přibližně 20 000 až 22 000 rodin, respektive dětí. V České republice se narodí kolem 100 000 dětí ročně, takže je stále kam růst a o co usilovat (úsměv). Projekt má každoroční záštitu ministra kultury, nicméně s tím zatím nesouvisí žádné financování, aktuálně se daří dojednávat podporu na jednotlivých krajích České republiky. V současnosti tedy nějakým způsobem podporuje nákup motivačních sad pro své knihovny, a tedy své rodiny 7 krajů v republice. Střídavě se také zapojují různí menší sponzoři a partneři, kteří se podílí na obsahu sad či jejich obalech.
Jaký je zájem o aktivity, které jsou v rámci projektu v knihovnách pořádány?
Mezi rodinami je o programy připravované v knihovnách živý zájem, z čehož máme velkou radost. I z toho, jak pozitivně programy rodiče hodnotí a jak se nám daří motivovat knihovníky a knihovnice k přípravě skutečně inspirativních setkání. Pořádáme pro kolegy různé semináře a workshopy, každý rok vyjde též nová metodika s ukázkami programů, podpořená Ministerstvem kultury a Národní knihovnou. Na setkání připravovaná knihovníky a knihovnicemi jako lektory se nabalují další vzdělávací nabídky pro rodiče od externích lektorů, které jim pomáhají se dozvědět i něco z dalších oblastí rozvoje jejich děťátka. Další naší radostí je, jak projekt přispívá ke komunitnímu životu v obcích, kde často zažehne pomyslnou jiskřičku společného setkání, sdílení rodin s dětmi, na které se pak napojují další aktivity v obci, propojení s dalšími skupinami či aktéry.
To je moc hezké. Co byste v současné době pro další rozvoj projektu nejvíce potřebovali? Existuje něco, co by se mohlo vyvíjet jinak a lépe?
Zcela zásadní by byla národní strategie na podporu čtenářské gramotnosti po vzoru jiných zemí, která reaguje na situaci i vývoj ve společnosti a spolu s ní jde i financování. Na koncepci této strategie se již v knihovnických kruzích pracuje. Jde o to, aby došlo k pochopení, že projekt není jen aktivitou českých knihoven a kulturním konceptem k významu čtení, ale že jde o řešení celospolečenského problému, který má významný přesah vzdělávací, sociální, komunitní a rodinný.
Jistě by také pomohli další osvícení zřizovatelé knihoven, podpora dalších krajů, generální partner, větší zájem celostátních médií a výsledky evaluačního průzkumu. Máme doposud jen data ze zahraničí a letos ke konci roku budou dostupná i data a výzkumem podpořená zpětná vazba od českých rodičů, to by jistě mohlo pomoci v argumentaci a získávání další podpory. Výzkum je letos financován grantem z podprogramu VISK na podporu knihoven Ministerstva kultury. Na všech oblastech se náš dobrovolnický tým Bookstart SKIP ČR snaží pracovat.
Sada z projektu S knížkou do života
Držím v ruce veršované obrázkové leporelo Předčítánky pro mrňata, které je opatřeno samolepkami s QR kódem. Po rozkliknutí se objeví video s překladem do českého znakového jazyka. Jak tato série vznikla? Kdo za ní organizačně stojí? Kolik titulů je v nabídce?
Motivační sady se snažíme přizpůsobit i rodinám se specifickými potřebami. Ve spolupráci s Macanovou knihovnou v Praze vznikly postupně audiopodoby jednotlivých vydaných titulů knih a metodiky pro rodiče, které jsou dostupné v digitální knihovně a ve zvukových knihovnách pro nevidomé a slabozraké v krajích. Obdobně ale komplikovaněji postupujeme s jednotlivými vydanými tituly a metodikou pro rodiče tlumočenými do českého znakového jazyka. Když vyjde v projektu nová kniha, snažíme se zajistit její umělecké tlumočení ve spolupráci se spolkem Kukátkoo. Organizačně vše zajišťuje dobrovolný tým Bookstart SKIP ČR. Přetlumočeny a ve formě videí zveřejněny byly zatím tituly: Předčítánky pro mrňata (leporelo pro nejmenší), Kalendář (metodika pro rodiče), S knížkou do života, Kouzelná postýlka (leporelo pro nejmenší) a O průhledném kocourkovi (příběh pro tříleté děti). Myšlenkou je předání tištěné motivační sady rodinám s propojením na tlumočenou verzi ve formě videí.
Kde získáváte finanční prostředky?
Na financování se vždy snažíme získat grant. Umělecké tlumočení zatím podpořila Elektrárna Opatovice a dva granty pocházejí z podprogramu VISK1 na podporu českých knihoven Ministerstva kultury České republiky. Část je vždy také spoluúčast Kukátka ve prospěch komunity. Patří jim náš velký dík!
Jaká je spolupráce se spolkem Kukátkoo?
Spolupráci s organizací Kukátkoo hodnotíme jako vynikající, maximálně profesionální, ať už v oblasti tlumočení či technické, umělecky kvalitní a s jasným zřetelem k potřebám komunity, pro kterou překlad vzniká.
Překlad básně Letí ptáček v českém znakovém jazyce (Kukátkoo)
Kde mohou rodiče dětí se ztrátou sluchu sehnat knížky s QR kódem, kromě naší knihovny?
Optimálně ve své knihovně ve svém městě nebo obci, pokud ale knihovna není do projektu zapojena, mohou napsat na adresu: -9woU.5n6roy59ilWkGjGKaf4aBF4Z.cT-M a motivační sadu zašleme zdarma přímo do rodiny. Upozorňujeme jen, že první sada s leporelem je opravdu určena rodičům s dětmi ve věku 0-3 roky, sada pokračující s knížkou je určena dětem 3-5 let. Dítě s rodiči obdrží každý typ sady vždy jen jednou. O spolupráci s vaší knihovnou na rozdávání sad i s organizací Centrum pro dětský sluch Tamtam jednáme.
Proč je podle vás tak důležité, aby rodiče s dětmi „četli“ už od miminkovského věku?
Je to důležité z mnoha důvodů: Jde o vývoj řeči, tedy o rozvoj jazykových dovedností. Např. čtení dětem pomáhá rozvíjet jejich slovní zásobu a porozumění jazyku. Děti se učí nová slova a fráze, které uslyší v příbězích. Dalším důvodem je, že čtení společně s dítětem vytváří silné emocionální pouto mezi rodičem a dítětem. Je to čas strávený společně, který posiluje vztah. Čtení také stimuluje mozek dítěte a podporuje kognitivní vývoj. Pomáhá rozvíjet schopnosti jako je paměť, koncentrace a kritické myšlení. Děti, kterým se čte, jsou lépe připraveny na školu. Mají lepší jazykové dovednosti a jsou schopny lépe porozumět učivu. Ve svém důsledku to podpoří i jejich sebevědomí. Příběhy a obrázky v knihách stimulují fantazii dítěte a podporují kreativní myšlení. Dále: děti, kterým se čte od mala a jsou obklopeny knížkami, si často vytvoří pozitivní vztah ke čtení a knihám, což může vést k celoživotní lásce ke čtení. Čtení před spaním může být součástí rituálu, který dítěti pomáhá zklidnit se a připravit se na spánek. Lze si pak přenést do dospělosti jako nástroj k relaxaci, mírnění stresu či terapii příběhem. Příběhy také často obsahují situace a postavy, které dětem pomáhají porozumět světu kolem nich, chápat, jak se někdo jiný cítí nebo si pojmenovávat vlastní pocity, a tak rozvíjet své sociální a emocionální dovednosti.
Někteří knihovníci si stýskají, že dnešní děti málo čtou. Jaká je vaše zkušenost?
Můj soukromý názor je, že se jedná částečně o mediální klišé. Záleží také na tom, co rozumíme pod pojmem čtení. Částečně je pravdou, že čtení, tedy myšleno např. čtení knih, má i u dětí prostě konkurenci v dalších aktivitách. I dospělí a pravidelní čtenáři přečtou fakticky méně knih za rok než dříve. Takže o nějakém mírném poklesu v některých oblastech se dá hovořit. Ráda odkážu na pravidelné průzkumy literárního teoretika a historika Jiřího Trávnička. Podle něj, jeden z kulturních obrazů čtení je „čtení jako důvod naříkání starých na mladé“, tedy ve zkratce „mladí nečtou“. Přitom pan profesor uvádí, že tento vzorec je starý zhruba 4 000 let (úsměv). Objevuje se již u starých Babyloňanů v 18. století před naším letopočtem. (viz Jiří TRÁVNÍČEK. Ohrožený druh: Kolik, jak a co čteme a co si se čtením spojujeme. Brno: Host, 2023, s. 19-20.)
Roste naopak poslech audioknih, čtení e-knih či dalších digitálních materiálů. U malých dětí je fyzická kniha stěžejní a funguje v mnoha rovinách včetně rozvoje jemné motoriky. Přibývá rodičů, kteří chápu důležitost čtení a děti k němu inspirují. Právě knihovny mají zejména pro děti připraveny desítky projektů na podporu čtení a trvale tomu věnují své úsilí. Jistě je zapotřebí vynalézavosti, kreativity a napojení na zájmy dětí, představení knihy či příběhu různými způsoby, ale děti se dají zaujmout, když se jim věnujete. Může to být též v rovině informační či mediální gramotnosti. Důležité je naučit děti přemýšlet!
Jakou aktivitou by mohla projekt S knížkou do života podpořit naše knihovna?
Vaše knihovna a Centrum zcela jasně rozumí a metodicky pracuje se souvislostmi čtení, vývoje jazyka a myšlení a může tak být místem setkání a inspirace pro rodiče s dětmi i místem předávání speciálních motivačních sad projektu S knížkou do života rodinám s neslyšícími dětmi.
Děkuji za rozhovor a přeji projektu mnoho úspěchů a příznivců z řad čtenářů i sponzorů!
Připravila: Lucie Křesťanová
Fotografie: archiv SKIP ČR a Mgr. Barbory Čižinské
Screen pochází z jazykové verze v ČZJ z knihy Předčítánky pro mrňata, spolek Kukátkoo